P
Vilken dosa ska jag köpa för att få till det här eller går det kanske inte?
Sen ett annat problem, den ena dimmern är en 1-10 V dimmer och den får väl inte blandas ihop med 230 uttaget och dimmern?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Är det inte ruggigt opraktiskt att placera ett eluttag i direkt anslutning till en dimmer/brytare.
Uttaget behöver ju lite spejs runt omkring när man stoppar dit vinklade stickproppar, nätadaptrar och sånt.
Sen vill man ju inte heller stoppa in fingret i uttaget av misstag när man skall tända lyset.

Det finns kombinationsramar för att kunna sätta dimrarna intill varandra i kopplade dosor.
 
P
Eluttaget kanske vi kan sätta någon annanstans men jag kan inte minnas att jag sett någon kombi ram till Renova strömbrytare, kanske är beställningsvara.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Den som googla skola finna ☺️
Ett envägs blir ju mycket bättre.
 
P
Nån som vet vad som gäller för 1-10V dimmern då?
 
P
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rexx
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Nån som vet vad som gäller för 1-10V dimmern då?
Det är inget problem att ha utgången från den ihop med övriga ledare. Du kan använda samma FK-ledning för allt i kopplingarna.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Det ser ju lite sjukt ut att ha tre Renova-apparater så tätt inpå varandra. Det ska ju efterlikna gamla installationer men vid den tiden byggde man inte så tätt.
Nej, visuellt passar det inte ihop. Men smaken är....
 
P
Jo jag kan hålla med om att det ser lite konstigt ut. Alternativet är att dra isär dem men hur gör man ihopkoppling lämpligast då, behåller stutsarna på båda apparatdosorna och skarvar med en bit slang så tight det går eller finns det andra smarta lösningar?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska man ha retro känsla så tycker jag nog att de ser bättre ut att ha de isärdragna istället. Kombination är ju smidigt

Det är smidigt med eluttag i kombination med strömställaren där man går in i rummet. Perfekt att ha till dammsugaren. Dock så ska man sätta ett nere vid golvet med isf.

Tänkvärt är att man är väldigt noga med tapet/kakel etc vid dosorna när man ska köra renova. Det är en bra ide att säga till evt målare/ kaklare att de ska lägga ner 10 minuter extra på att verkligen få det så bra de bara kan runt dosorn. Det är inte alls snyggt om det behövs massa fog eller att man ser in bakom väggen då ramarna inte täcker alls lika mycket som de gör på tex Eljo Exxakt serien eller Elko Rs.

EDIT: Förövrigt så tycker jag att det är snyggare att ha push dimmer på vanlig brytare istället för att man sätter en vriddimmer. Då kan man dessutom få 2 vippor i samma brytare och slipper att ha så många i kombination istället.
 
Så ska det se ut! Snyggt! Mellan dosorna kan de ju finnas en bit VP-rör med FK i.
 
P
Då kör vi på den sista varianten och så slipper jag skaffa nya ramar.
Tyvärr går det inte ha eluttaget nere vid golvet om man inte vill leta under köksoffan varje gång.
 
P
Hmm nu har jag testat med en bit slang och satt dem stuts mot stuts men då blir avståndet för stort. Tar jag bort stutsen på ena dosan och sätter ihop dem blir avståndet lagom men är det godkänt? Blir ju inte tätt mellan dosorna då även om jag låter slangarna gå in en bit i dosan utan stuts.

Skippade eluttaget då vi hittade en bättre lösning på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.