Håller på att bygga ett staket som ska fungera dels som insynsskydd, dels som viss ljud-stopp då jag har en livligt trafikerad väg ca 50 meter bort över en åker.

Staketet ska bli ca 20 m långt o 2 m högt.

Min plan är att gräva ner prefab-plintar 70cm, men kommer på sina ställen inte ner mer än ca 50 pga stora stenar. ccmått mellan plint 2,5 meter o stolparna planerar jag göra med 95*95 impregnerat virke och sen klä staketet med panel som jag fick över efter att ha panelat om huset.

Dessutom ska jag bygga vedlider/cykelbod om ca 10m2, två meter ut från staketet o 5 meter långt som jag sätter ihop med staketet som extra stadga.

I "slutet" av staketet sätter jag en tvåmeters vinkel för stadga o i början av det bygger jag ihop det med grannens staket, i vinkel för extra stadga.

Tror ni att detta är en plan som håller?

Tilläggas bör att vi har åkermark o helt öppet söderut vilket gör att vid vissa vindar fläktar det ganska ordentligt runt knutarna.... Vindfånget blir ju ett problem, men vad tror ni?
 
Kommer inte ett två meter högt staket se lite lustigt ut? Har svårt att se det framför mig, vad för dimension och hur tätt sitter brädorna?. Tycker att c/c 2,5 meter kanske är i största laget. Vad har du för mark? Jord? Isåfall ev. så kanske du behöver staga upp fler stolpar med vinkelsträva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.