Toppen! Det svar jag helst hoppades på! :D
 
Här ser vi tilluftsventilen från PAX. Dessa är utplacerade enligt följande (1 st/rum).
  • Sovrum 1
  • Sovrum 2
  • Sovrum 3
  • Matsal
  • Vardagsrum

Ventil från PAX monterad på vägg, delvis öppen visande galler och skyddsskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med huven på.
PAX tilluftsventil monterad på en vit vägg ovanför en dörrkarm, med huven på för att visa installationsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluften (huvudenhet) sitter i källaren för att få bort eventuell radon, fukt mm. Klimatet i källaren förbättrades rejält. Den levererar (suger) mellan 22-88 liter per sekund och har totalt fem lägen. Den är nu inställd på 49 l/sek.
PAX-tilluftsventil monterad på vägg med elanslutning och huven på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu renoverar vi hallen men som tillfällig lösning sågade vi av 20mm i nederkanten på den gamla dörren. Senare är det tänkt att sättas en ventil i väggen ovanför dörren. På övriga dörrar i huset är det en glipa på ca 10mm.
Interiör av en hall med en byrå, tänd lampa och två träfärgade dörrar, en med en sågad nedre kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som komplettering har vi två PAX Calima frånluftsfläktar. En monterad på toaletten på bottenvåningen. Den andra skall monteras i badrummet när det renoverats i februari. PAX-fläkten levererar 12 l/s i grundflöde (knäpptyst) och med det korta frånluftsröret så är det nog skapligt nära sanningen. Om någon tänder lampan så har den en fördröjning på 5min innan den drar igång på 21 l/s i 15min. Eller så trycker man in BOOST-knappen i mobilappen och då levererar den 30 l/s i 15 min. Notera att detta är värden som jag själv valt för att passa oss. Vanligtvis hinner dom flesta med sina besök på 5min vilket resulterar i att man aldrig hör fläkten stegra. Är dörren stängd hörs ändå ingenting.
PAX tilluftsventil med påslagen indikatorlampa monterad på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så från att ha haft förskräckligt inomhusklimat så vände vinden på några timmar till riktigt bra. Jag är supernöjd med luften inomhus. Huset drar lite här och där men det beror inte på ventilerna. Det är gamla fönster, lite isolering i golv mm. Det är ett gammalt hus helt enkelt :) Men luften är riktigt bra.

Som bonus är hela ventilationssystemet i det närmaste knäpptyst. På kvällarna kan man sitta och lyssna på tystnaden vilket jag värderar enormt (y)
 
  • Väggmonterad tilluftsventil från PAX på en tapetserad vägg med blommönster och synlig skumkant runt ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Kanon, tack för förklaringen!
Som en sista fråga så undrar jag, dörren i hallen, är det källardörren?

Hur som så har det blivit snyggt!
 
tobbbias skrev:
Kanon, tack för förklaringen!
Som en sista fråga så undrar jag, dörren i hallen, är det källardörren?

Hur som så har det blivit snyggt!
Yes, det är källardörren till höger :)
 
Bytt ut alla termostater. Vilken skillnad :)

Gamla
Äldre vit radiator termostat monterad på ett värmeelement, intill tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya
Ny termostat monterad på radiator med skala från 2 till 4 mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skillnad i vad? Snygghet eller funktion?
 
huggan skrev:
Skillnad i vad? Snygghet eller funktion?
Funktion! Dom gamla var svåra att läsa av, svårreglerade och något fulare.

I och med att det är ganska lite rörelse för att ge allt eller inget så är närhet mellan den gröna och siffran överlägsen :)

Termostat med svårlästa inställningar och osäker position mellan öppen och stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Mot denna där man aldrig är riktigt säker på om den är halvöppen, stängd eller helt öppen :p
Termostatventil på radiator med reglage och siffror synliga, bakgrund av vit rörledning och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillägg: dom gamla är fulare och dom nya bara fula om man nu bryr sig :p
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Digitala Danfoss Living :). Då ställer man önskad temp 👍
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Digitala Danfoss Living :). Då ställer man önskad temp 👍
Jag höll i dom men insåg att funktionen inte motiverade priset för byte av ventil och termostat. Ändå köper jag dom till 50-60% av listpriset på Dahl. Snordyra :p

Sen tycker jag dom är lite fula i verkligheten. Hade dom varit lite mindre så hade det varit estetiskt godkänt i alla fall :D
 
S
De där siffrorna motsvarar också olika temperaturer. 2=18 grader, 3=21 grader, 4=24 grader
 
Chrissofsweden skrev:
Jag höll i dom men insåg att funktionen inte motiverade priset för byte av ventil och termostat. Ändå köper jag dom till 50-60% av listpriset på Dahl. Snordyra :p

Sen tycker jag dom är lite fula i verkligheten. Hade dom varit lite mindre så hade det varit estetiskt godkänt i alla fall :D
Jag har dem på alla element, visst kostade en del men de funkar bra. Man hör en liten justering när det är för varmt/kallt :)
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Jag har dem på alla element, visst kostade en del men de funkar bra. Man hör en liten justering när det är för varmt/kallt :)
Det sköter VP hos oss :) Det är bara i sovrummet vi justerar aktivt. Övriga rör vi aldrig. Vårt hus är dessutom så dragit att elementen oftast går för fullt ändå :p
 
Ja har man samma värmebehov i hela huset så kan ju vp sköta det. Vi har sutteräng så vi behöver värme på bottenvåningen året om :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Då förstår jag det bättre :)

Dom är ju coola men dom skulle varit liiiite mindre bara. Då hade jag nog bytt bara för utseendet.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.