Som sagt funkar det med 28x145 trall eller bör man gå upp till 34x145?? Hade tänkt att köra med 28x120 men råkade fråga tanten om vi skulle gå upp i dimension och den iden tände hon på... Men då såg jag att det fanns både 28 och 34 tjocka. Trodde att det bara fanns 34.

Som sagt kommer jag att ångra om jag tar den tunna?

Ska man ta tre skruvar i varje bräda om man tar 145?
 
nej 2 skruvar...

75 mm långa till 34 trallen
jag hade valt den: 34x145 i ditt fall....

mvh
snickar estwing
 
Hej!
overkill imo, men det blir säkert fett!
Du bör klara dig på 2 skruv!
 
Traskade runt på en altan med 34x145 igår, jäklar vad snyggt å stadigt, skulle kört på den grövre!
 
La lite 45x195 reglar på den uppreglade altanen på baksidan. Vad sugen jag blev att köra med dom som golv, tills jag kollade priset på dom!!! :) Skulle bli 4-5000 dyrare än 34x145.... Får nog bli dom smala... :(
 
kostar om man vill ha det nice..... hehe
ta exempelvis mina räckesstolpar 530kr/st.... ugh....

mvh
snickar estwing
 
massivt guld?
 
svarvade......
kika på mitt projekt så ser du

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Låter "fett" med 34x145 men jag blev avrådd av flera på olika ställen. Anledningen är att ju bredare bräda du har desto mer krymper / sväller den i bredd. Är det något jag inte gillar så är det breda springor eller när trät sväller ihop så det reser sig på vintern och vattnet/snön/slasket ligger kvar och inte rinner iväg. Samtidigt vill jag ha det stummt så jag gick på 45x170 med cc 50 dessutom med kortlingar mellan reglarna och med andra bärlinan max 2,50-2,80 från väggen. Med trall 28x120 blir det stummt och bra, möjligtvis skulle jag kunna tänkt mig 28x34, men det passade inte till en anslutande balkong på höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.