Ska lägga 28x120 trall direkt mot en gammal betongtrappa. Jag har inte möjlighet att regla och sedan dra trallen i reglarna, det bygger för mycket på höjden.

Finns det betongskruv som går att fästa trallen med eller är det bara förborrning för att plugga och skruva som gäller?

Vilken typ och dimension på plugg och skruv rekommenderas i så fall?:)
 
Jag hade nog även försökt att lägga någon folie under brädorna. Vet att Steni har en EPDM folie som används vid montering av deras skivor. Mycket smidigt! Skyddar mot fukt, tar lite ojämnhet och ljud.
 
Jag snodde hem ett par sådana dör mellanlägg som de har mellan paketen och de var väl cirka 1cm sedan skruvadevjag dem underifrån och upp i plankan bara för att de skulle kunna sitta ihop. Men du kanske inte ens har 1cm till övers.
 
Spikplugg. Men en distans är att föredra... Ska du köra tryckimpregnerat?

/J
 
Finns även 22 mm, vilket kan ge dig möjlighet till en liten distans.

/J
 
Hur fungerar spikplugg? Kan jag lägga trallen mot betongen och sedan borra med samma dimension igenom trall och betong direkt för att sedan slå ner spikpluggen? I så fall låter det som den klart smidigaste lösningen.

Ska jag använda plugg och trallskruv måste jag först borra trallen med smalare borr och göra anvisning i betongen, sedan plocka bort trallen, betongborra, plugga och skruva trallen. Det är ju några hål som ska göras:p
 
Japp, helt rätt. Bara att borra och slå ner "spiken". Funkar kanonbra just när man inte kan markera och borra. Tänk bara på att köpa spikplugg med tillräckligt stor skalle. Så stor som möjligt för den längd du ska ha.
 
Precis vad jag är ute efter! :)

Kan dimension 6x60 vara ok? Ska borren ha samma diameter? Syns kragen efter montage eller kan man dunka in den i trallen en bit?
 
Patrick E skrev:
Japp, helt rätt. Bara att borra och slå ner "spiken". Funkar kanonbra just när man inte kan markera och borra. Tänk bara på att köpa spikplugg med tillräckligt stor skalle. Så stor som möjligt för den längd du ska ha.
Jag har aldrig haft problem att först förborra det som skall fästas i betong och låta det borret lämna en markering tillräcklig för att sedan borra med betongborr i betongen.
Spikplugg är kanon i många fall men mindre bra i andra. De nackdelar jag ser i detta fallet är:
Onödigt stora hål i trallvirket.
Risk att skallen på sikt skaver upp hålet
Risk att pluggen syns
Kan bli svårt att demontera
Skallen blir sällan speciellt vacker efter man slagit i den, speciellt inte i grövre dimensioner

Med trallskruv och vanlig plugg så kommer stegen se ut som övriga brädor.
 
Åkte runt till ett antal bygghandlare igår men ingen hade lämplig spikplugg så det fick bli 5,5 plastplugg och 4,2x75 skruv istället. Blir mer arbete för min del men tror det blir snyggare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.