Hej

Har ett uterum som inte är helt hundra när det gäller elen. Allt som ligger på den gruppen ger 265v. Min första misstanke är flytande nolla, eller? Några fler teorier från någon kunnig? Ska kika lite mera på det när värmen har lugnat ner sig.

(Jag är lärling så jag ringer mig själv om någon ska påpeka det farliga..)
 
Mikael_L
265 V är 12 V över den maximala överspänning som elleverantören får leverera.

Så något är åtminstone fel någonstans.
Beror det på flytande nolla lär någon av de två andra faserna samtidigt ha motsvarande för låg spänning.

Ev nollsläpp kan ligga utanför fastigheten också, ändå bort till transformatorn är möjligt.
 
Det som brukar vara när det blir så högt mätvärde är att batteriet i mätinstrumentet är på upphällningen.
Mät i ett annat uttag, helst på en annan fas och rapportera.

Protte
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Gissar på Gul Fluke....
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Jo. Jag hoppas på det också, blivande elektriker borde ha en gul, men som lärling kanske pengarna bara räcker till något från Biltema.....

Vi får S vad TS svarar

Protte
 
Lärlingen borde ju fått rejäla verktyg från chefen. ☺☺☺
 
Vad visar mätinstrumentet för spänning om du mäter på huvudsäkringarna som man väl kan anta är 400/230 Volt.
Det borde ge en indikation på om mätinstrumentet ger orimliga värden.
 
De flesta moderna digitala elmätare kan också visa aktuella spänningar på faserna så man kan jämföra med dem och även testa den egna voltmeterns noggrannhet.
 
Kikade på det idag. Gul fluke används som ni säger..

Centralen byttes av en behörig elektriker när vi flyttade in och jag har inte kunnat använda det rummet sedan dess, då det mest har använts som förvaring, 2 år sedan. Men iaf, felsökte idag och i några uttag så låg spänningen på 389V. Letade upp inkommande trådar, öppnade centralen och insåg att nollan låg på en egen säkring= två faser och jord där m.a.o. Flyttade över nollan och spänningen kröp såklart ner till stabila 226v i hela rummet.. Men när jag mäter mellan fas och jord så ligger spänningen på ca 296v..varför? Några förslag?
 
Förslag? Ja, felsök! Det kan t.ex vara avbrott i skyddsjordsledaren.
 
Arrangera ett eget jordtag i trädgården. Då får du en referenspunkt " sann jord " som du förbinder med instrumentets ena pol. Den andra polen flyttar du runt mellan faser, nolla, skyddsjord, Pen. Vid en sådan mätning bör faser - sann jord visa 230v, övriga mätpunkter skall visa nära 0 v. Man kan också belasta elanläggnińgen med en vattenkokare som flyttas mellan olika faser under mätningen för att skapa en osymmitri mellan faserna ( ger nollström).
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Kan du beskriva det där felet lite mer detaljerat.

Menar du alltså att elektrikern hade kopplat nollan via en säkring? Det låter ju fullkomligt orimligt.

Kan du lägga upp bilder?

Finns det jordfelsbrytare i centralen?
 
"nolla" via säkring - är det säkert att det inte är förväxlat med matning till 2- fas elradiatorer ?
 
H hempularen skrev:
Kan du beskriva det där felet lite mer detaljerat.

Menar du alltså att elektrikern hade kopplat nollan via en säkring? Det låter ju fullkomligt orimligt.

Kan du lägga upp bilder?

Finns det jordfelsbrytare i centralen?
Ja, det låter orimligt men det är ett gammalt hus och dom har inte varit så noga med färgerna, det har varit lite förvirrande här då dom har använt färger som dom har haft tillgång till. Självklart blev det en jordfelsbrytare när vi ändå bytte centralen..

Bilder hjälper dig inte, tro mig =)
 
H hempularen skrev:
Kan du beskriva det där felet lite mer detaljerat.

Menar du alltså att elektrikern hade kopplat nollan via en säkring? Det låter ju fullkomligt orimligt.

Kan du lägga upp bilder?

Finns det jordfelsbrytare i centralen?
Ja, det låter orimligt men det är ett gammalt hus och dom har inte varit så noga med färgerna, det har varit lite förvirrande här då dom har använt färger som dom har haft tillgång till. Självklart blev det en jordfelsbrytare när vi ändå bytte centralen..

Bilder hjälper dig inte, tro mig =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.