Hej,

Har köpt en köksfläkt (spiskåpa), Thermex Bordeaux 90 cm.
Det visade sig att denna måste kopplas mot en extern motor, har ingen inbyggd. Kan tyvärr inte lämna tillbaks den :(

Mitt spirorör som går från kök till skorsten är 125 mm. Jag har bra plats på vinden så jag tänkte helt "enkelt" ansluta en extern fläkt på vinden (direkt på isoleringen, där även spiroröret går).
Spiroröret går upp till vind, sedan ca 5m rakt fram till skorstenen och ut där. 2 böjningar alltså, en i början och en vid skorstenen. Vågar ej svara på om det e 90 grader eller inte :)

Huset är ett 60-tals hus, enplans. Jag har ingen centralventilation eller liknande. Ska alltså enbart användas för normal matlagning.

På spiskåpans förpackning står det att man bör ansluta mot en 160mm motor.
Några frågor:

1. Antar att jag bör följa rekommendationen om 160mm, eller klarar jag mig på en 125 mm motor?

2. Köper jag en 160 motor så bör jag ju helst byta till 160 spirorör, men klarar jag mig med en 160>125 "adapter" utan att byta spirorören tror ni? Eller blir det för dålig effekt?

3. Kollar främst på systemair kvk och kvke serier. Dessa är färdigisolerade för vind MEN svindyra! Någon som kan tipsa om annat nästan likvärdigt men billigare? Dvs ska vara färdigisolerat för vind. Hittar ju en del från Östberg men blir inte klok på vilken modell jag borde ha?

4. Har hittat en billig kvk 250, vågar jag köra på den och behålla mina spirorör? Dvs mha en adapter 250>125? Kommer det att fungera ok tror ni?

All hjälp uppskattas verkligen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.