Hej.

Jag har bokat ett rum på hotell inför ett evenemang i helgen. Nu när jag kollar detaljerna så står det att "personer under 25-år måste åtföljas av föräldrar eller annan vårdnadshavare".

Jag är 30 år, men min blivande fru som ska följa med är 21 år gammal.
Jag är givetvis varken förälder eller vårdnadshavare till henne. Kan de verkligen stoppa oss i entrén?
Det låter ju helt sjukt...

Och det är för sent av avboka något...
 

Bästa svaret

Skulle bli väldigt förvånad om det blir några problem. Hotell/fjällstugor och dylikt skriver så för att kunna neka festande ungdomar att boka ett rum.
 
Kan ja, de har troligtvis åldersgränsen 25 för att undvika allt för berusade grupper av unga män. Man får diskriminera på ålder om man har ett rimligt syfte. De kommer troligtvis inte kolla hennes ålder om ni ser städade ut, precis som på en massa klubbar/krogar med åldersgränser.
 
Man legitimerar sig väl inte på hotell? Den där regeln finns där för att de ska kunna kasta ut de som är stökiga.
 
En 25-åring har väl ingen vårdnadshavare, om de inte är omyndigförklarade. En 25-åring kan däremot vara förmyndare eller god man åt sina föräldrar. Så om en familj med två föräldrar och ett 25-årigt barn som är förmyndare åt sina omyndigförklarade föräldrar ska bo där, vad gäller då?

Snacka om byråkratiska problem som hotellet skaffar sig med den skrivningen. Dumheter.

Edit: Personer mellan 18 och 25 menar jag naturligtvis.
 
Redigerat:
Det blir väl som förr i tiden, du räknas som din hustrus vårdnadshavare :rolleyes::thinking:
 
Varken kvinnor eller föräldrar kan bli omyndigförklarade i dagsläget.
 
Då så. Ännu mer intressant regel hos hotellet. 24-åringar göra sig icke besvär. De kan omöjligen bli insläppta. De kan inte ha en förmyndare.

Men kvinnor måste väl ändå ha en förmyndare? Hur skulle samhället se ut om de inte hade det?
Fredligt, progressivt, framåtsträvande, accepterande, förlåtande? Näe, usch!
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Just det.

Hotellet får skärpa till skrivningen lite:

"personer under 25-år och kvinnor måste åtföljas av föräldrar eller annan vårdnadshavare"

Klart dom måste få stopp på svineriet på rummen.
 
Fast är det inte män som är svin och således borde åtföljas av maka eller mor?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast är det inte män som är svin och således borde åtföljas av maka eller mor?
Nu förstår jag inte riktigt ditt svar här, nöff nöff.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast är det inte män som är svin och således borde åtföljas av maka eller mor?

Du har givetvis rätt. Jag uppdaterar formuleringen:

"personer under 25-år och kvinnor och män måste åtföljas av föräldrar eller annan vårdnadshavare"

Nu borde det bli lugnt på hotellet?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Det blir väl som förr i tiden, du räknas som din hustrus vårdnadshavare :rolleyes::thinking:
Va!
Förr i tiden!
När ändrades det?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Va!
Förr i tiden!
När ändrades det?

Staffan
1920 för gifta kvinnor. Ogifta i olika steg under 1800-talet.
 
Vart är samhället på väg? Det var bättre förr, och ju förr desto bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.