Har Wirsbo termostater i hela huset. Dom går på 24V och ser ut såhär:
Termostat demonterad från vägg, visar interna komponenter och kablage. Märke "Wirsbo", reglerknappar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon termostat som är en direkt ersättare men ser lite bättre ut? Alla termostater är gulblekta och väldigt fula.
Kan denna modell fungera trots att det är ett annat märke (Danfoss):
https://alleco.se/vattenburet/?product=tradbunden-digital-termostat-for-24v

Har även tittat på AliExpress för att se om det finns några 24V termostater internationellt. Hittar en hel del, likt denna:
https://www.aliexpress.com/item/100...7!sea!SE!107357181&curPageLogUid=eZmBGZUL3mki
Men det verkar som alla dessa kräver 220V för drivningen ändå?

Någon som har hittat en bra, snygg och prisvärd termostat som fungerar som direkt ersättare?
 
Denna termostat från LK fungerar som ersättare, har den själv hemma där den ersatt en trasig Wirsbotermostat. Dessutom får man digital redovisning av rumstemperaturen, går att släcka om man inte vill se den. Om denna sedan är snyggare än Wirsbos kan man diskutera men jag tycker att den är helt ok, dessutom billigare än om man skall försöka få tag på en ny termostat som ser ut som din gamla.
Vit, modern termostat med digital display som visar 20.5 grader, väggmonterad, pilknappar för temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock finns den i två versioner NC och NO. Det gäller att beställa rätt, jag gjorde fel när jag köpte mina. Tror att det skall vara NC som gäller till Wirbos system men för säkerhets skull skall jag kontrollera hemma vad det var jag köpte till slut. Finns bl.a att köpa här: https://golvvarmebutiken.se/vattenb...er/rumstermostater/lk-rumstermostat-s2-nc.htm

Den första termostaten som du länkar till tror jag inte går att använda eftersom den skall drivas med 24V DC och i Wirsbos system är det 24V AC som gäller.
 
Redigerat:
R roli skrev:
Denna termostat från LK fungerar som ersättare, har den själv hemma där den ersatt en trasig Wirsbotermostat. Dessutom får man digital redovisning av rumstemperaturen, går att släcka om man inte vill se den. Om denna sedan är snyggare än Wirsbos kan man diskutera men jag tycker att den är helt ok, dessutom billigare än om man skall försöka få tag på en ny termostat som ser ut som din gamla.
[bild]
Dock finns den i två versioner NC och NO. Det gäller att beställa rätt, jag gjorde fel när jag köpte mina. Tror att det skall vara NC som gäller till Wirbos system men för säkerhets skull skall jag kontrollera hemma vad det var jag köpte till slut. Finns bl.a att köpa här: [länk]

Den första termostaten som du länkar till tror jag inte går att använda eftersom den skall drivas med 24V DC och i Wirsbos system är det 24V AC som gäller.
Tack för ditt svar! Vad bra, då vet jag att den fungerar. Ska se om jag hittar några andra alternativ till den som drivs av 24VAC.
Hur tar man reda på om man har NC eller NO i sitt nuvarande system?

Bilden på termostaten högst upp är lånad, så det är inte min.
 
Ja du, vet inte riktigt hur de tänker med NO och NC på termostaten. Jag fick reda på det den "hårda vägen" dvs funktionen blev fel på styrdonet när jag hade köpt termostaten med NO funktion (tror det var så eftersom jag glömde att kolla i går). Men hur står dina styrdon när termostaten inte kallar på värme? Får de ström när termostaten kallar på värme?
 
R roli skrev:
Ja du, vet inte riktigt hur de tänker med NO och NC på termostaten. Jag fick reda på det den "hårda vägen" dvs funktionen blev fel på styrdonet när jag hade köpt termostaten med NO funktion (tror det var så eftersom jag glömde att kolla i går). Men hur står dina styrdon när termostaten inte kallar på värme? Får de ström när termostaten kallar på värme?
Tog lite bilder igår på både termostat och fördelarens styrskåp. Hur tar jag reda på om det är NO eller NC?
Elektrisk kopplingspanel med märkta terminaler, kablar och en lysande indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med transformator, kabelklämmor, och oorganiserade kablar i plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kopplingsschema för VVS-system, skyddat i plastficka, specifikationer och telefonnummer synliga, liggande orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En demonterad termostat visas, med synliga komponenter, kretskort och trådar inne i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation, flera ventiler och rör, etiketter, gröna ventilkåpor, kablar och skyddsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar stå NO eller NC på ställdonen.
 
plaggis plaggis skrev:
Brukar stå NO eller NC på ställdonen.
Står tyvärr inte på ställningen. Försökte söka på det som står på dom men verkar vara otydligt vad det är.
Elektrisk enhet i grov miljö, grön, etiketter, säkerhetsmärkningar CE, 24V, IP54. Dustig och industriell kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grönt föremål med texten "50Hz" och en grå kabel eller ledning nära fokus. (Bilden är oskarp.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle gissa att detta ställdon är NC, dvs Normal Closed vid strömlöst tillstånd.
 
plaggis plaggis skrev:
Jag skulle gissa att detta ställdon är NC, dvs Normal Closed vid strömlöst tillstånd.
Finns det något sätt man kan ta reda på det så man vet säkert?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.