Hej,

Har rumstermostater i nästan alla rum i huset. Dessa styr värmegolvet via fördelaren. I huset är det en IVT Vent 402 frånluftsvärmepump.
Tidigare hade vi en Nibe Fighter 310P och vad jag förstår så var framledningstemperaturen högre i denna värmepump så man kunde bättre individuellt justera med termostaterna i varje rum. Nuvarande IVT Vent 402 gillar inte när returen av framledningstemperaturen är för varm och larmar i så fall.
Därför gör rumstermostaterna mycket mindre nytta nu än tidigare.

Jag vill framförallt byta ut termostaterna till snyggare modeller. I rummen med nya strömbrytare och eluttag så sticker dessa gamla termostater ut på ett dåligt sätt.
Termostat öppnad visande interna komponenter och kabelanslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna modell är det.

Finns det några 24V termostater som går att använda istället som inte kostar multum. Tex. Uponor termostater är svindyra.
Jag har försökt titta på Aliexpress och liknande om det finns 24V termostater som kan funka, men hittar inget vettigt?

Någon som vet?
 
Fundera på om du ens behöver rumstermostaterna. Normalt vill man att alla slingor ska vara öppna hela tiden.
Enda anledningen till att en rumstermostat ska stänga flödet är att man har stor extern uppvärmning av nåt enskilt rum, t.ex. rum med många söderfönster eller kamin.
 
J Jaif skrev:
Fundera på om du ens behöver rumstermostaterna. Normalt vill man att alla slingor ska vara öppna hela tiden.
Enda anledningen till att en rumstermostat ska stänga flödet är att man har stor extern uppvärmning av nåt enskilt rum, t.ex. rum med många söderfönster eller kamin.
Ja precis, det är nog så att vi behöver dom. Tex. så har vi i vårt sovrum stängt av värmen helt och hållet, i badrummet har vi fullt flöde och i vardagsrummet med stora fönster och kamin väldigt stor nytta av termostaten.
Helst hade jag nog bytt ut alla mot modernare varianter (för utseendets skull). Jag har ändå sladdar ur väggen i alla dessa rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.