Hej, jag har precis beställt en RGBW LIST från ebay. Den är 5meter, 24V och 72W allt som allt. Denna ska kontrolleras med en fibaro RGBW puck.

Men vad är egentligen skillnaden på en 24V led driver och en 24V trafo? Det skiljer ganska mycket i pris, där dem som kallas led driver är nästan 300:- dyrare.

Kan någon elkunnig vägleda mig vad jag ska välja för något?

Eller är det så att de funkar precis lika bra?
 
I detta sammanhang ser jag ingen skillnad - drivdonet eller transformatorn ska leverera 24 V DC. Styrningen står fibaropucken för. Så vad jag förstår behöver du bara skaffa en lämpligt trafo/drivdon som förmår leverera minst 72 W i 24 V. Vilket som ska fungera.

Man kan i och för sig förknippa transformator med en stor och tung järnkärna, och ett drivdon med en liten o nätt kapsling, så där kan det skilja. Välj den som passar plånbok och installationsförhållanden.

Fast om de verkligen säger "led driver" bör man dra öronen åt sig för det låter i mina öron som drivning med konstant ström vilket inte är aktuellt här.
 
Skillnaden är väl om man talar om en "trafo" så levererar den normalt AC (växelström) vad man behöver är en "trafo" med likriktare.
 
De som heter "LED driver" verkar leverera likspänning "DC".
De som heter "LED power supply" eller "LED transformer" kan leverera växelspänning "AC". Det är inte konstigt om det finns en prisskillnad mellan DC och AC.

De LED-lampor som är avsedda att ersätta vanliga glöd/halogen.lampor innehåller en likriktare, så de kan drivas både med DC och AC. Andra typer av LED-belysningar kräver ofta DC.
För att förvirra ytterligare finns det även "LED driver" som levererar DC som konstant ström. Ljuskällorna måste då vara gjorda för det, och de ska seriekopplas, inte parallellkopplas som "vanliga" lampor.

Lita inte på orden "driver", "transformer", "power supply", utan kontrollera noga om det är AC, DC, konstant spänning eller ström.

I TS fall bör det vara DC med konstant spänning 24V som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.