Har en 24v dc motor som kommer från en clipper 1200 robotgräsklippare, den har 4 trådar som går från motor till kopplingsplint. Svart, gul, röd samt grön, där grön är av mindre dimension.
Nu ska jag använda denna motorn till ett hobbyprojekt och behöver veta vilka trådar som är matning men hur gör jag detta?

tanken är att den ska kopplas till 2st mc batteri så behöver veta vilka trådar som kan användas men står handfallen, någon som kan hjälpa?

har någon något tips för att kunna reglera hastigheten på ett billigt och smidigt sätt
Tas detta också emot tacksamt
 
  • Hand håller en 24V DC-motor från en robotgräsklippare med en synlig svart, gul, röd och mindre grön tråd i en kopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en 24V DC borstlös motor från en robotgräsklippare, etikett visar specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är en borstlös motor måste du ha någon form av elektronik som styr motorn... Gissningsvis är de grövre trådarna för ström och den klenare någon form av givare som talar om för elektroniken i vilket läge motoraxeln är...
 
  • Närbild på etikett med texten "BRUSHLESS DC MOTOR BLDC Standard V3.5 2850 r/min", vilket indikerar motorns specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det där är nog en 3-fas brushless motor. Den kräver en motorkontroller likt sådana som används i elcyklar etc.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom det är en borstlös motor måste du ha någon form av elektronik som styr motorn... Gissningsvis är de grövre trådarna för ström och den klenare någon form av givare som talar om för elektroniken i vilket läge motoraxeln är...

Då har jag sämre koll än jag trodde, visste inte att jag behöver någon elektronik för att få igång motorn när det enda jag behöver egentligen är på eller av, men med fördel att man kan styra effekten på något vis.

där är 3 grövre kablar men får kanske testa mig fram i så fall. Får googla lite mer på hur jag ska göra för att kunna dra igång den i så fall helt enkelt
 
E
De tre grövre trådarna är U V W i motorn. De ska spänningssättas i tur och ordning för att få magneterna i rotorn att flytta sig. Till det behövs PWM - pulsbreddsmodulering.

Sök upp någon lämplig motorstyrning på amazon, borde inte kosta mer än 3-400kr.
 
Det är i praktiken en trefasmotor. Den behöver en motorstyrning. Någon PWM är dock inte nödvändig.
 
  • Gilla
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.