Mikael_L
Hej.
Om jag funderar på att göra en takkupa som är 2,4 meter bred dvs två takstolsfack bred.

Lägger man kupan lämpligast med mitten i läget för en befintlig takstol (dvs endast en takstol som tas bort) eller lägger man kupan lämpligen med mitten centrerad mitt mellan två takstolar, så man alltså får flytta ut två takstolar 60 cm åt vardera hållet?

Eller spelar det i stort ingen roll ...?

Jag har fått för mig att alt1. Där man tar bort en (eller en halv) takstol och gör lite lämplig avväxling är det vanligaste (eller kanske enda sättet...)

Men vill man ha en 240's bred kupa och har udda antal takstolsfack så blir den inte centrerad i huset med metod nr 1.
 
Jo, alt 1 är ju det som man brukar se som exempel i böcker etc men jag förstår problemet...

Det här är inget svar på din fråga, tyvärr, utan en motfråga: I alt 2, skulle man inte bli tvungen att introducera en extra takstol (kapad och avväxlad) mitt över kupan? Jag vet inte om jag skulle känna mig bekväm med att låta råsponten (eller vad det nu är för undertak) fribära på 2,4 meter...men jag oroar mig kanske för mycket, jätteamatör som jag är?
Om det ska vara sadeltak på kupan behövs det väl också något upplag för kupans nock, jag menar dess ände in mot taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.