Håller på att renovera tvättstugan och tänkte koppla tvättmaskinen till ett perilex-uttag i stället för som nu en fast anslutning (tvättmaskinen är en gammal gedigen 400V Miele). Så småningom kommer det ju dock att bli aktuellt att byta ut den mot en ny med 230V-kontakt.

Om jag sätter ett infällt perilex-uttag i spisdosa, finns det något sätt att senare montera ett vanligt 230V-uttag i samma dosa när det blir aktuellt? Eller ska jag sätta en vanlig apparatdosa bredvid med ett täcklock över så långe?
 
Man ska INTE blanda en fas med 2/3 fas. Men att sätta ett 230V uttag där du har perilex uttag funkar bra. I bland måste det dras i en noll ledare. Om du ska blanda 3 fas med en fas så kräver det 3polig automatsäkring.
 
Det var nog inget svar på frågan..
Av frågan kan vi anta att det är en "normaltorr" tvättstuga, dvs inga regelfrågor ang byte av fast anslutning mot uttag som det kan bli tal om i badrum?
Sedan kommer det väl inte bli någon blandad 400/230-last i detta uttag?

Det finns några tips på uttag som passar i kopplingsdosor i denna tråd.
 
Givetvis kommer jag dra ur de två överflödiga fasledarna den dag det blir aktuellt att installera ett 230V-uttag. Frågan gällde om det rent mekaniskt finns något sätt att montera ett infällt 230V-uttag i en spisdosa.

Det rör sig om en normaltorr tvättstuga, egentligen grovkök/entré med tvättmaskin.

Bo, tack för länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.