Hejsan alla glada pulare snart är det helg och dags igen att jobba

En lite fråga bara
Om man har en 230 v spis med 3 faser nolla och jord och har kommit över en 400 v spis som inte ska ha nolla, kan man koppla ur nollan i centralen och bara skippa att använda den, förutsatt att man har rätt trådar säkringar mm.

Det ska väl vara 2.5mm och 16 A på spisar om dom är 400v eller skiljer det???.

Är det 10A på 230v spisar och 1,5mm ??
 
Du har alltså 2 faser idag som inte är inkopplade ?
då gör du på samma sätt som idag fast låter bli att koppla nollan, och tar faserna istället
 
Du ska INTE koppla ur någon nolla, låt den vara den gör ingen skada. Det är oerhört mycket skadligare om du sedan pluggar i en spis som ska ha nolla och nollan inte finns där.

Titta i proppen på din nya 400V spis så är nog inte stiftet uppe till vänster inkopplat om det finns något stift där alls.

Något samband mellan ström och spänning finns inte, det kan vara så att med en 400V så går det bra att säkra med10A medan en 230 3 fas så måste man säkra 16A.

DU SKA INTE TA BORT NÅGON NOLLA!

Protte
 
Tag_H skrev:
Du har alltså 2 faser idag som inte är inkopplade ?
då gör du på samma sätt som idag fast låter bli att koppla nollan, och tar faserna istället
TS skriver uttryckligen att han har en 230V 3 fas spis som använder 3 faser, nollan och skyddsjord.

Protte
 
Ja jag har 3 faser nolla och jord kan jag bara skita i att använda nollan? har bara en kabel från spisen inget perilex kontakt
Spelar det ingen roll om jag säkrar med 10 eller 16 A till spisen beroende på om jag har 1.5 eller 2.5 mm trådar kan jag köra 400v på både 10 och 16 A ?????
1.5mm 10A , 2.5mm 16A jag ska koppla 400V och tror att det är 2.5mm trådar det brukar väll vara det till spisar i villa???

Kan man ha ett perilex uttag i väggen med nolla i dosan men inte i kontakten till spisen det skulle ju vara toppen slippa fippla med säkringar och dylikt bara plugga in??
 
Redigerat:
Mikael_L
texastaz skrev:
2.5mm trådar det brukar väll vara det till spisar i villa???
Det kan man nog inte förutsätta, du får kolla.

Ibland står det på elcentralens gruppförteckning vilken area det är. (Att det stämmer kan man nog inte heller ta för alldeles givet, men då är det iaf troligt)
 
Mikael_L
Ett periplexuttag får inte vara kopplat utan nolla. Det ska alltid vara fullkopplat.

Vill man inte ha nollan eller någon fas så hoppar man över det i stickproppen istället.
 
Uttaget ska vara full kopplat men stick kontakten ska man hoppa över det i det är jag med på nu och jag ska inte koppla ur ngn nolla. Jag borde ju kunna se vilken typ av säkring som sitter idag 10 alt 16 för att kunna utröna om det är 2.5 eller 1.5 mm kablar.
Men det borde väl inte spela ngn roll om det är 10 eller 16 A?? till en 400v spis eller gör det det?? det har ju setat en 230 v spis innan vad kan det då vara??
 
Spis 230V = 1 fas + nolla + jord (3-ledare)
Spis 400V = 3 fas + nolla + jord (5-ledare)

Sen beror det ju på vilken maxeffekt din spis har. Beroende på detta så kan det räcka att säkra 10A (1,5 mm ledarearea) eller 16A (2,5 mm ledarearea.)

Precis som tidigare inlägg säger så SKALL uttaget vara fullkopplat även om lasten som ansluts inte kräver nolla i sig.
 
Mikael_L
larssaman skrev:
Spis 230V = 1 fas + nolla + jord (3-ledare)
Spis 400V = 3 fas + nolla + jord (5-ledare).
Och 3-fas-spis med 230V elementspänning (Y-kopplad) = 3 faser + N + PE. 5 ledare
Och 3 fas-spis med 400V elementspänning (D-kopplad) = 3 faser + PE . 4 ledare
 
Är det viktigt tycker du vad som är för elementspänning internt i ugnen? Så länge du kopplar uttaget fullt så spelar ju inte det någon roll.

400V elementspänning är ju inte direkt vanligt bland hushållsspisar....
 
Mikael_L
larssaman skrev:
400V elementspänning är ju inte direkt vanligt bland hushållsspisar....
Det är väl bara vad du köper?!

Förr var det väldigt vanligt med 400V elementspänning i spisarna.
Numera då allt fler köper norska spisar från elgiganten så blir det allt vanligare med 230V.
 
larssaman skrev:
Är det viktigt tycker du vad som är för elementspänning internt i ugnen? Så länge du kopplar uttaget fullt så spelar ju inte det någon roll.

400V elementspänning är ju inte direkt vanligt bland hushållsspisar....
Jag har 2 stycken.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.