Vad är det för effekt?
 
https://www.logosol.se/store/downlo..._logosol_grindlux_bandsaw_blade_sharpener.pdf

Den verkar förbruka 90W, så ett 12V ~100W nätaggregat är vad du behöver eller ~7,5-10A ut.
Det behöver säkert klara en del extra startström men det borde inte vara någon svår parameter.

Lösning med "batteripoler" får du nog göra själv men det borde fungera med ett par M12-skruv eller liknande att ansluta matningsdonets kablar i och slipens klämmor.

Kanske ett alternativ:
https://www.elfa.se/sv/naetaggregat...?trackQuery=&pos=2&origPos=84&origPageSize=50

Kanske man vill ha lite marginal på strömmen, men ska vara en bra tillverkare i alla fall.

https://www.elfa.se/sv/naetaggregat...trackQuery=&pos=4&origPos=130&origPageSize=50
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Borde fundera. Står ju dock uttryckligen på att man inte bör dra mer än 80% märklast på den, så man 80W, men en slip som bara går en kort period åt gången någon gång ibland borde vara ok. Men kanske egentligen inte fel att gå upp mot 120-150W- aggregat.
Vet inte heller hur det hanterar en induktiv last, saknades datablad.

Samma på mina alternativ, första är nog också väl klent och jag kollade inte heller databladen för applikationen. Använde dock don från samma serie i kringutrustning i tester för inte så länge sen där de klarade både emission och immunitet väldigt bra, delvis därav min rekommendation. Men behövs nog ett don som hanterar induktans väl, men det bör framgå från databladen. Även vilken miljö de är avsedda för.
 
Okej. Då tar jag en storlek större och testar. Är ju inga abnorma summor precis.

Tror dock slipen kan gå en stund när man väl använder den. Man tar ju många blad efter varandra.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Annars kanske du har ett gammalt nätagg till en dator liggandes.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Annars kanske du har ett gammalt nätagg till en dator liggandes.
Är ju ingen dum idé, kan ju t.o.m hittas begegnade på loppis.

Frågan är om de levererar 12V? Det är jag högst osäker på. Men om inte, kan det vara enklare att hitta en DC-DC omvandlare att komplettera med.
 
nimhed nimhed skrev:
Frågan är om de levererar 12V?
Oh ja, ett normalt 400W supply levererar typ 18A på 12V.

Akyga nätaggregat, modell AK-B1-400, etikett med specifikationer och certifieringar, 400W, ATX12V v2.31.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nimhed och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Oh ja, ett normalt 400W supply levererar typ 18A på 12V.

[bild]
Men är också designade för att leverera mycket på 3.3 och 5V, ofta är ju återkopplingen gjord med någon medel av de olika spänningarna, ofta med prio på de lägre spänningarna, så att bara nyttja 12V kan ge felaktiga nivåer, det sitter ju ofta bara en trafo med flera sekundärer deaignat efter normal strömfördelning mellan spänningarna.
Visst, jag har själv gjort det och det brukar fungera utmärkt, men kan vara värt att ha i åtanke, speciellt om man lastar hårt och länge som i detta fall.
 
Gamla nätaggregat lämnar mer ström på 3,3 och 5 volt, medan nyare ger mer på 12 volt...

Med det sagt så har jag plågat gamla nätagg rätt hårt på 12-volt linan utan att något hänt...

Vill du gå den vägen tror jag att jag har ett ligger tom. som du kan få om du vill ha....
 
J JFrisk skrev:
Men är också designade för att leverera mycket på 3.3 och 5V, ofta är ju återkopplingen gjord med någon medel av de olika spänningarna, ofta med prio på de lägre spänningarna, så att bara nyttja 12V kan ge felaktiga nivåer, det sitter ju ofta bara en trafo med flera sekundärer deaignat efter normal strömfördelning mellan spänningarna.
Visst, jag har själv gjort det och det brukar fungera utmärkt, men kan vara värt att ha i åtanke, speciellt om man lastar hårt och länge som i detta fall.
Det brukar vara 12v linan som styr på modernare nätaggregat så det är sällan problem att plocka all last där.

Nyare datorer tar nästan allt från 12v så ofta finns det 40-60A att hämta där och runt 12-15A på 3,3v och 5v.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.