Tänkte fälla in 230v Gu10 spotlights från bauhaus. Dock tänker jag inte köra halogen 35w som de är gjorda för utan byta dem mot Philips GU10 4w LED.

Frågan är om jag fortfarande behöver skyddsburkar runt dessa? Jag kommer sänka så mycket så spotten får plats, och eventuellt sätta en liten gips ovanför själva spotten där det är trä annars. Ingen isolering i utrymmet jag sänker ner.
 
Jag är ingen expert på inbyggda spottar, men jag resonerar så att du får anpassa installationen efter de sämsta tänkbara förhållandena. Även om du kör 4w LED nu så kanske någon annan trycker i 50w halogen i framtiden. Eftersom det handlar om GU10 så är det ju ett fullt möjligt scenario.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Annars kan du ju köpa LED armatur, där allt är ett paket och komma undan med mindre burk ovan tak.
Dvs där det inte går att byta ut själva ljuskällan (vilket inte behövs med LED heller).
 
Ja, jag köper ditt resonemang. Dock tänker jag inte ha skyddskåpor för 50w när själva spotlight armaturen är märkt med max 35w.

Någon måtta får det vara på att idiotsäkra saker....
 
Tänk så här: Det räcker att någon vid ett enda tillfälle sätter in fel ljuskälla för att risken för nerbränt hus blir överhängande. T.ex. en hjälpsam släkting som passar huset när ni är på semester. Nu skall vi inte måla fan på väggen, men över Philips "färdiga" armaturer istället.
 
Om man köper LED armatur istället - behöver man skyddskåpor då?
 
Om du inte har isolering så går det bra, skyddsburkens uppgift är att hålla bort "isolering" från dom varma delarna, inget annat. Ha bara koll på avstånden som står på installationsanvisningen som följer med armaturen
 
ullberg
pette_rsson skrev:
Om man köper LED armatur istället - behöver man skyddskåpor då?
Ja, inte så mycket för brandrisken (fast LED blir också ganska varmt efter en tid, så lite därför också), utan för att livslängden på ljuskällan kortas kraftigt när chipet blir varmt...

EDIT: jag är helt med Elmont (hade missat att det var oisolerat utrymme), utan isolering behövs ingen potta

/U
 
Alla armaturer är märkta med en maximal effekt, så jag har inga problem med att märka om en armatur om installationen skulle kräva detta.

En tydlig och åldringsbeständig märkning som säger MAX 4W skulle vara min lösning.
 
Jag skulle säga att har man ingen isolering i utrymmet så känns det OK så länge man håller min-måtten till brännbart material. Förmodligen blir spotten bara ännu varmare om man sätter en skyddsburk runt.
 
Jag sätter alltid skyddsburk och drar alltid RHH. Man måste utgå ifrån värsta scenario.

Även om du sätter led i tak så förordar jag en skyddsburk för då kan man ändra sig i framtiden och skulle man behöva byta en kabel så trillar det inte ner isolering mm.
Grejorna kostar faktiskt inte så många kronor. Men för vissa är hundralappar billigare att spara emot att risken att huset brinner ner.

Sen givietvis finns det som föregående talare sa minsta mått till brännbart material.
Men jag anser att som vi bygger hus idag så isolerar vi ändå överallt.
 
Ja, jo..
För min del undrar jag hur en enkel plastburk för LED kan kosta nästan lika mkt som en hel toppmodern armatur...60 kr o mer är ju inte ovanligt..Snacka om att skära guld..
 
Givet att man ska ha sina LED-downligts på rad, längs med bjälklaget, kunde man inte använda en plåtregel som skydd?
Lär ju kosta en bråkdel för 10-20 st spottar.
 
Det går bra så länge som inbyggnadsmåttet blir vad tillverkaren kräver för just denna armatur vid angiven maximal effekt på halogenljuskällan.
 
Ok bra! Jag tänker märka om mina halogener til max 4 w..
Märkligt att ingen tillverkar liknande profiler för ändamålet. Ska man behöva göra allt själv...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.