Vill sätta upp en utomhuslykta i form av en stolpe... Den går på 230 volt, installationen för detta måste ju ske av behörig elektriker.
24 volts däremot får väl (?) gemeneman fixa, och det behövs väl inte grävas ner kablar lika långt?

Så kan jag på något sätt göra om lyktan till 24 eller 12 volt??
Och OM det går, hur gör jag då??

/Fundersam Martin
 
Detta verkar vara skilda meningar om.
Behörighetskrav krävs som jag har lärt mig vid starkström. Och definitionen för starkström brukar ju vara när den kan ge person eller egendomsskada. Och då spelar det ingen roll om det är 1V 24V eller 230V utan har med den max tänkbara effekten att göra. Sedan kommer du ju troligen vilja ha en transformator fast ansluten och då krävs det elekriker iaf.
 
hmm...ok, jag trodde (vilket säkert många olyckor beror på ) att man fick koppla 24/12 volts själv? i sådant fall borde man väl kunna sätta transformatorn inomhus bara?

 
Jag har för mig att jag har sett system för detta, som byggde på en vidareutveckling av de produkter som används för julbelysning av olika slag. Med transformator inomhus, och sedan 12 (eller möjligen 24) volt ut till armaturen.
 
T
Det finns färdiga trafos 230V > 12V som är godkända för utomhusbelysning, bl.a från företaget Malibu och Gardena. Trafona är typklassade IP44 med inbyggda timers som har en sköljtät plastlåda runt med jordsladd. däremot har jag inte sett någon 24V modell. Sen måste du räkna på belastningen och ledningsarean beroende på avståndet.

Se länk: http://www.gardena.se/catalog/?sub_kategori_id=641
 
Vad man får göra och inte i 12-24volts installationer har behandlats tidigare i forumet. Men kort kan man säga såhär:

Man får själv utan behöriget installera upp till 50 volt med begränsningarna 200VA och max säkring 10A. Dock måste fortfarande föreskrifterna följas såsom förläggningssätt, kabelarea o.s.v.

Om du ska använda din lyktstolpe som du länkat till med 2x60W glödlampa i så kommer du inte kunna köra denna på 12 volt. Blir aldeles för mycket ampere. 24 volt borde du klara dig precis på en 10A säkring. Men förmodligen kommer trafon bli dyrare än vad det skulle kosta att ta dit en elektiker.

Läs gärna svaret om installationer i tråden om 12 volt i hus  http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5458/22#19

// DeBe
 
T
Precis som DeBe säger så lär det kosta mer med 24V-system, först en dyr trafo och sen speciallampor för 24V ( det finns sådana typ på Elfa som är gjorda för båtbelysning 12 eller 24V med normal glödlampsfattning).

P.S Din stolpe på rusta kostar visst 795:-, Jula säljer en nästan likadan för 395:- som dock har 3st lamphållare.

Själv skulle jag lägga ut pex-slang och dra tillåten elkabel inuti denna och ha stolpen kopplad på 230V via en jordfelsbrytare, så om du tar ett snack med någon elkille borde du kunna göra grovjobbet och sen låta elkillen koppla på och kontrollmäta.
 
jo men "grovgörat" är den delen jag vill slippa, det är typ kompakt lera i marken och det är ...ASjobbigt att gräva i... skulle jag gräva 60 cm ner så kan jag lika gärna passa på å gräva en grav åt mig själv på en gång! ;D
 
T
Ajdå, förstår eländet.

Clas i sjön säljer 12 samt 24V lampor med vanlig E27 sockel som du kan sätta i din stolpe och köra 12V eller 24V, fast jag tror nog att du får satsa på 24V system i så fall. Någon jord behövs inte på 24V sidan på trafon, men du måste räkna på ledningsarean och längden när du nu kör nedtrafad spänning.

Lågvoltslampa normal storlek med sockel E27.

artikel-nr:32-1045
12V / 25W 25,00 st.  
 
artikel-nr:
32-1330 24V 40W 25,00 st.  
 
artikel-nr: 36-1405 Transformator för utomhusbruk
Sekundär 24V/150VA, 3 honkontakter 229,00 st

Lågspänningskabel med hankontakt och lösa ändar. 5m. Passar bl.a. transformatorn ovan. 6-1407 49,00st ledningsarea är okänd, kolla med Clas i sjön.




 
varför gräva 60 djupt...........lägg kabelen i skyddsrör så behöver du inte ner nåt vidare djupt...........finns kabel slang om inte behöver grävas ner
 
swecul skrev:
jo men "grovgörat" är den delen jag vill slippa, det är typ kompakt lera i marken och det är ...ASjobbigt att gräva i... skulle jag gräva 60 cm ner så kan jag lika gärna passa på å gräva en grav åt mig själv på en gång!   ;D
Men kravet på ledningsarea, förläggningssätt m.m. försvinner inte bara för att man kör 24V istället för 230V. Starkströmsföreskrifterna måste fortfarande följas.

// DeBe
 
Emicke skrev:
varför gräva 60 djupt...........lägg kabelen i skyddsrör så behöver du inte ner nåt vidare djupt...........finns kabel slang om inte behöver grävas ner
ok, vad kan sådan heta tro, har sökt på skyddsrör,skyddsslang kabelskyddsslang mm men jag hittar nada!
Slipper jag gräva mer än 15-20 cm så är jag lycklig! :)
 
Emicke skrev:
...finns kabel slang om inte behöver grävas ner
Vilken är det som man inte behöver gräva ner? NVUX ::)eller något liknande?

Tack Mats_O för inlägget!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.