Ska installera en spis framöver och håller på att gå igenom hur jag ska göra med elen. Jag har idag ett 380v spisuttag där den gamla spisen har stått. Nu ska det installeras en separat spishäll på annan plats. Enligt papper till spishällen kan den både kopplas med 230v och 380v. Är det bara behagligt att dela upp belastningen på två faser eller kommer jag även uppleva skillnad i användning?
 
1 1949villa skrev:
Jag har idag ett 380v spisuttag där den gamla spisen har stått.
Är det fullkopplat med tre faser OCH nolla ?
 
A
380V är det ingenting som ansluts idag möjligtvis 400V
är det en väldigt gammal häll som då är märkt 380V?
inga induktionshällar kan anslutas till 400V
Kall du montera en spis och en häll? då behöver du ny matning till hällen.
Eller är det en komplett spis med ugn och häll? då ansluts den på 3*400V+N

står det 230V så är elementspänningen 230V och den anslutning kräver nolledare
D Dilato skrev:
Är det fullkopplat med tre faser OCH nolla ?
 
Den är köpt för någon vecka sedan och ligger i kartong. Man kan koppla 1-fas och nolla eller två faser och nolla. Om man säger att det då är 400v så är det jag som skrivit fel Pga okunskap/visste inte att det var sådan skillnad. Det är separat spishäll med fläkt i mitten. Dvs. fyra plattor och fläkt i hällen.

I manualen heter 2-fas och nolla ”380v-415v 2n~”
 
  • Kopplingsschema för elektrisk spishäll som visar 1-fas och 2-fas anslutningar med färgkodning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Spis med ung eller häll? Antar att det är en häll. Koppla L1 och L2, N och PE, jämnare belastning på dina säkringar men du märker ingen skillnad på hällen. Troligen ska du ha en ugn också? Antagligen enfas, använd då L3 till den.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Spis med ung eller häll? Antar att det är en häll. Koppla L1 och L2, N och PE, jämnare belastning på dina säkringar men du märker ingen skillnad på hällen. Troligen ska du ha en ugn också? Antagligen enfas, använd då L3 till den.

Ja precis. Det är separat häll med inbyggd fläkt och sen blir det en ugn en bit bort. Tack för svar då kör jag på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.