Hej,
Har läst endle på forumet men hittar inget direkt svar på min fråga.
Jag har elpanna och vattenburet värmesystem.
Jag bor på ett ett berg och har en förbukning på ca: 23 000Kwh/år och funderar nu på att byta till bergvärme eller luft/vatten värmepump. Elpannan är från 1982.
Fråga: Vad tycker ni?
 
Du skriver dock inte hur stort hus du har och/eller om du värmer upp t.ex. garage eller andra "biytor".
Jag har bergvärme och jag ligger mellan 24-28000kwh/år men då värmer jag ca 400kvm i två hus med värmepumpen samt 70kvm garage med direktel inkl hushållselen, men då bor jag i dalarna och har ibland ner mot -30.
 
Har ett tvåvåningshus på ca: 200kvm, värmer inte upp något annat.
 
Är de 23000 inkl hushållsel? Om så har du ca 16-17000 kWh för uppvärmning och vv. Det verkar som att din elförbrukning är relativt låg med tanke på ytorna som värms. Med tanke på var du bor och den relativt låga förbrukningen borde en L/V-pump vara lämpligt för dig. Du kan ju utan att skämmas slänga ut din gamla elpanna som ju är avskriven. En osäkerhet är ju hur du hanterar ventilationen, är den på något sätt kombinerad med värmesystemet måste ju lösningen hantera även detta. Skriv gärna mer info om hus och ventilation.
 
Som en jämnförelse kan jag ju säga att min svåger har en elförbrukning på ca 16000KWh/år. Dom har Luft/vattenpump och värmer ca 180kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.