Sitter det kvar? Tänker spika på 22mm gles som sitter cc 60. Längre spik = 2500 hål i folien.
 
Tveksamt, sitter säkert kvar men det tål nog inte mycket belastning.
 
Sitter inte kvar!
Det gör inget att det blir 2500 hål i folien, det täcks av glespanelen.
På spikning rekommenderar man 3x tjockleken på det du spikar fast. alltså 66mm eller som det blir då 75mm (3")
 
jo, borde ju sluta ganska tätt, men känns ändå lite fel... Är inte 3x tjockleken onödigt mycket när det ändå inte fäster i något på hela längden? Tänkte mej att 50 kanske vore lämpligt.
 
går ju dessutom att böja de flesta av dyckrarna på ovansidan om jag spikar före isoleringen kommer på - och sedan tejpa på spikarna, vilket kanske är helt onödigt.
 
Om du ids böjja alla dyckert från ovansidan kan du lika gärna skruva fast panelen. Vi ex trallskruvning rekomenderas dubbelt upp skruvlängd vs trall, dvs 22mm panel borde räcka att skruva med 44 eller 50mm skruv.

Vissa hävdar säkerligen att det är tidsödande,onödigt och jobbigt att skruva, det ska spikas istället, men jag måste faktiskt erkänna att jag har inte spikat en enda spik sedan vi köpte huset för över ett år sedan, jag skruvar ALLT.

Håller på att byta det gamla fula innertaket på övervåningen mot vitmålad pärlspont, använder grabbers panelskruv, visst det tar tid men det har jag gott om :)
 
Glömde att du givetvis kan köra med en skruvautomat, då går det relativt fort också =)
 
"skruvar = stora och fula" är den assosiation jag haft. Kanske ska kolla hur en panelskruv ser ut i verkligheten i alla fall. Skruvar du i noten?
 
Nej jag har skruvat i den lilla försänkningen på ena sidan av "pärlan", grabbers panelskruv ha så liten skalle att den försvinner i i virket, dolde det lilla hålet med latex innan målning = osynligt.

När mina kära proffshobby snickare i släkten fick veta att jag skruvat istället för dyckrat blev jag i princip dumförklad, men taket verkar sitta kvar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.