Försökt hitta 220mm breda ytterpaneler för att kunna sätta foder runt min garageport, men hittar bara 195mm som bredast. Har ni några tips på vad jag kan använda istället? MDF lär väl knappast vara bra att sätta på utsidan? Men vill ha en fin och slät yta att måla på, så OSB går bort.

Det är alltså den totala väggen som är 221.5mm djup. Runt om själva portöppningen sätter jag vanlig ytterpanel.
 
Löste samma problem hos en kund med hyllplan i limmad furu, finns i massa olika storlekar, men det kostar en slant mer än vanliga brädor.
Har fördelen oxå att dom inte slår sig lika lätt som en massiv bräda.
 
Isakare Isakare skrev:
Löste samma problem hos en kund med hyllplan i limmad furu, finns i massa olika storlekar, men det kostar en slant mer än vanliga brädor.
Har fördelen oxå att dom inte slår sig lika lätt som en massiv bräda.
Tack för tipset. Ca 200kr/st var inte så värst farligt. 600kr får man leva med när man inte tänker till innan
 
Fast nu kom nästa problem, väggarna är 2m höga så det blir inga problem, men i överkant är det 2540 brett och verkar bara finnas 2380 eller 2400mm :/ får kolla vidare
 
21x220 klädselbrädor finns hos en välsorterad bygghandel.
Har du Optimera eller Beijer i närheten?
 
Får kolla på Beijer, försökte hitta på deras hemsida men såg inget, men åker dit och kollar :)
 
Jag hade samma problem på ett dubbelgarage, kommer inte ihåg måttet men det var mer än vad jag hade att tillgå. Limmade ihop två brädor (195+xx) för att få rätt mått, använde mig utav PU lim. Det tog ett tag för att jag inte hade så många tvingar att tillgå men jag tyckte det blev bra.
Hittade ingen bild just nu men med lite färg på så kunde man endast ana skarven på vissa ställen.
 
  • Gilla
Freddan054 och 1 till
  • Laddar…
Bauhaus har långa limträskivor (3 m tror jag). Det använda jag runt mina garageportar och verkar klara sig bra om man målar dom med vanlig utomhusfärg
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Blir en runda till Beijer för att kolla idag. Annars får jag försöka hitta längre skivor helt enkelt.

Tack för alla svar :)
 
På de garage jag byggt har den lokala plåtslagaren fått fixa plåtar som jag klätt smygarna runt portarna med.
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 1 till
  • Laddar…
Beijer hade inget bredare än 195 heller.

Får nog bli 2 skarvade och plåt över om jag inte hittar något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.