Ja, skall bygga balkong i ett innerhörn på huset och kommer alltså ha bärlinor i väggen på en lång- och en kortsida. Helst vill jag bara komma undan med en stolpe i fria hörnet då. Har räknat ut att avståndet (knappt 4 m) kräver en bärlina om 95x220 då. Frågan är ifall jag kan räkna likadant om jag limmar/spikar ihop två 45x220?
 
Nu är jag ingen expert på det men jag har svårt att se att det inte skulle gå. Själv skulle jag nästan tro att det blir bättre än en massiv.
Sen tycker jag spontant att det låter ganska rejält tilltaget men har du räknat så stämmer det säkert. Annars borde ju en sådan här räcka tycker jag utan att veta förutsättningarna ;-)
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=otsKAaAzK.EAAAESLeYXmHhT&JumpTo=OfferList
 
Har inte gjort ritning än men kom nu på att det inte blir någon bärlina i kortsida..... Men om man säger så härdå:
Om jag kör på en syll i väggen 45x195, och sedan ett hammarband i samma dimension som vilar på två 95x95 stolpar med ca 3,5 meters mellanrum, med en spännvidd på knappt 180 (cc60). Funkar det eller måste hammarbandet bli, enligt min första skiss, 95x195 eller t.o.m 95x220? Blir snurrig av dimensioneringstabeller...
och kan man, utan att tappa bärighet, lägga golvreglarna inne i konstruktionen på balkskor, bygga kassett alltså? (skissar på 45x145 reglar och 28x120 golv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.