Den förra ägaren av vårt hus byggde en gigantisk altan där en del sedan byggdes om till ett uterum. Som golv ligger 8 meter långa fongerakarvade 220x45, obehandlade. Skitsnyggt i uterummet, men eftersom han som byggde var rädd för kemikalier är även utedelen otryckt. Därför ser flera av brädorna ut så här:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gissning är att de håller i år men att nästa år kommer någon att trampa igenom. Tycker ni att jag bara ska byta ut allt mot tryckt 220 rakt av, eller ska jag riva allt om bygga om med höjden anpassad för vanligt trallvirke? Notera att även ramen är byggd i otryckt virke, men de brädorna är torra och friska.
 
Bild på altan och uterum. Det är ju ganska snyggt att golvet inne och ute hänger ihop. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
45x220 tryckt blir väl ungefär tre gånger så dyrt. Kan du leva med det så kör.
Riva allt ska du väl inte behöva, vill du ha samma höjd så ska det finnas ribbor som är 17mm tjocka, har sett det på bl.a. Beijer.

Edit: Personligen hade jag nog kört på 34x145-trall, inte så stor skillnad mot 45, men mycket billigare.
 
Intressant med ribban, det ska jag kolla upp! Tack!

Inga konstigheter att blanda tryckt och otryckt? Läste i någon annan tråd att det kan bli problem med fukt som inte kan torka ut.
 
Lägg mellanrum mellan plankorna när du byter.Tryckt är såklart att föredra men en vanlig obehandlad 45x220 håller i många tiotals år bara den får torka upp mellan regnskurarna. Tidigare ägare har lagt plankorna utan mellanrum så vatten och skit har lämnat liggandes konstant. Då blir det sådär, annars hade de hållit i tjugo år till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.