Hej

Har problem, att förre husägaren har kopplat ett antal 220v uttag (3st) i vardagsrummet, så de går att stänga av via knapp liknande en väggbrytare

Frågan är om det är lättlöst, att koppla ur funktionen, så
att 220v ständigt har ström, som det är normalt, och att knappen inte har någon funktion.

Fungerar bättre att ha ständig ström på uttagen, när frugan möblerar om så tv/fiber och så inte stängs av, om någon trycker på knapp

Nej, jag kan inget om el, och skall ha hit en elektriker, men är det ett stort jobb, någon tråd som skall bort eller blir de nya tåtar och ominstallation
 
Borde inte ta mer än typ 10 minuter för elektrikern.
 
  • Gilla
Lexing
  • Laddar…
Elektrikern behöver lossa den strömbrytaren som styr vägguttagen och så sätter hen ihop ihop kablarna bakom dosan. Och precis som "mexitegel" säger så bör det inte ta speciellt lång tid. Sen kan det ju hända att elerktrikern hittar något konstigt kopplat som hen vill åtgärda, eller behöver felsöka innan hen kan lämna installationen.

Jag hadde själv en liknande lösning i ett uthus gjort av en tidigare ägare, där hade strömbrytaren brännt fast då någon troligen belastat strömbrytaren för hårt. Så kan vara bra ide att koppla om din installation, utifall du vill koppla in exempelvis en damsugare eller liknande, då dom inte riktigt är gjorda för att hantera så stora laster.
 
  • Gilla
Lexing
  • Laddar…
Det modernaste är att ha ett uttag med separata brunnar, där det nedre är kopplat via en brytare för miljöbelysning, och det övre alltid har spänning. Det nedre för miljöbelysning styr man med fördel med ett astrour t.ex. PLEJD dimmer. Då tänder alla miljöbelysning mjukt under en 1/2-timme när solen går ner, släcker medan du sover tänder mjukt innan du vaknat, släcker när solen går upp. Du kan släcka separat rum via brytare.
 
L Lexing skrev:
Hej

Har problem, att förre husägaren har kopplat ett antal 220v uttag (3st) i vardagsrummet, så de går att stänga av via knapp liknande en väggbrytare

Frågan är om det är lättlöst, att koppla ur funktionen, så
att 220v ständigt har ström, som det är normalt, och att knappen inte har någon funktion.

Fungerar bättre att ha ständig ström på uttagen, när frugan möblerar om så tv/fiber och så inte stängs av, om någon trycker på knapp

Nej, jag kan inget om el, och skall ha hit en elektriker, men är det ett stort jobb, någon tråd som skall bort eller blir de nya tåtar och ominstallation
Är det infällda uttag där kablaget går i väggen eller utanpåliggande installation?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Är det infällda uttag där kablaget går i väggen eller utanpåliggande installation?
Ligger i väggen med infällda uttag!

Just nu har vi lampor inkopplad på dem, iofs bekvämt att tända i fönster och all mysbelysning på en knapp, men nu flytta vi tv och tillhörande tv moduler

Halvmeckit att installera om alla kanaler på tv för den tappar ström
 
L Lexing skrev:
Ligger i väggen med infällda uttag!
Svårt att ge konkreta tips utan att veta hur det ser ut.

Men det jag hade gjort är att ta bort brytaren och ersatt med en kopplingsdosa. Tar max nån enstaka timme att göra själv. 90% av tiden brukar gå till att förstå vad det är för kablar man hittar :)
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Svårt att ge konkreta tips utan att veta hur det ser ut.

Men det jag hade gjort är att ta bort brytaren och ersatt med en kopplingsdosa. Tar max nån enstaka timme att göra själv. 90% av tiden brukar gå till att förstå vad det är för kablar man hittar :)
Frågan är om man kan reda ut det, då det är knappsatser värre en på nasa

Är en knappsats med 4a brytare i en varav den översta styr 3st 220 Utah på samma vägg, dock på andra sidan rummet
 
  • Komplex knappsats med fyra brytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lexing skrev:
Frågan är om man kan reda ut det, då det är knappsatser värre en på nasa

Är en knappsats med 4a brytare i en varav den översta styr 3st 220 Utah på samma vägg, dock på andra sidan rummet
Jaha okej, trodde det var en brytare till ett uttag.

Är du osäker gör det inte själv.

Är du säker byt till 3 strömställare och en kopplingsdosa.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Jaha okej, trodde det var en brytare till ett uttag.

Är du osäker gör det inte själv.

Är du säker byt till 3 strömställare och en kopplingsdosa.
Hyffsad koll har jag väl, men den bryter bara strömmen via knappen, så trådarna skall bara kopplas ihop där då? (Troligen)
 
L Lexing skrev:
Hyffsad koll har jag väl, men den bryter bara strömmen via knappen, så trådarna skall bara kopplas ihop där då? (Troligen)
Förmodligen är det så, bör inte vara särskilt komplicerat.
 
  • Gilla
Lexing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.