Hej!


Jag kommer att sänka taket 45mm för att bygga in 12V halogenspots. (Det är Hidealite 20W spots som kräver 19mm inbyggnadshöjd så det är gott om marginaler med 45mm luftspalt).
Trafosar ska kopplas till takdosor.. Takdosor är av äldre typ (med centrumbult). Elektriker har varit framme och dragit jordade uttag överallt, inkl. takdosor.

Kan man lösa matningen genom att mata trafosar med befintlig lampkontakt (se bild) eller måste man använda doslock med uttag för ledning? I mitt fall sitter doslocket väldigt dåligt och jag hittar inga doslock för centrumskruv... 402312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

out8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Om du gömmer drivdonet där. Hur har du tänkt att få ner det om det skulle strula eller om man vill byta ut ljuskällorna till något annat?

Hade jag varit elektrikern hade jag satt en takdosa ovanpå den som sitter där nu och skärt ut botten och anslutit slangen i sidan på dosan.

EDIT: Detta förutsätter givetvis att man kan placera drivdonet någon annanstans så att det går att komma åt.
Det verkar dessutom som du har mer än ett drivdon som du tänkt gömma i taket.

EDIT 2: Varför envisas folk att köpa biltemas jävla skitslang och dessa "slangklammer" som bara är buff och båg. TC eller TSC klammer är det enda riktiga att använda till Slang och Vp rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammer_SWE
  • Laddar…
:banghead:

//Patrik
 
  • Gilla
Hammer_SWE
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Om du gömmer drivdonet där. Hur har du tänkt att få ner det om det skulle strula eller om man vill byta ut ljuskällorna till något annat?
Transformatorn kommer att få en vit lucka i gipsskivan under sig. Byte av ljuskällorna till något annat är inte aktuellt i just detta rum.

-=fullmoon=- skrev:
Hade jag varit elektrikern hade jag satt en takdosa ovanpå den som sitter där nu och skärt ut botten och anslutit slangen i sidan på dosan.
OK. Är det så man löser det i fast installation?
 
Patrik_Hed skrev:
:banghead:

//Patrik
Hej! Ska jag tolka det som att du tycker att det är fel? Hur anser du i så fall att man ska göra?
 
Zakalwe skrev:
Transformatorn kommer att få en vit lucka i gipsskivan under sig. Byte av ljuskällorna till något annat är inte aktuellt i just detta rum.

Lite fult att ha ett gäng luckor i taket och inte bara placera drivdonen på ett mer lämpligt ställe? tex i garderob, Undertrappan, "tele central" etc etc. Det där må jag säga är verkligen inte genomtänkt varken ur servis synpunkt eller estetiskt.

Zakalwe skrev:
OK. Är det så man löser det i fast installation?
Reglar man ner ett tak så måste man även se till så att de dosor som sitter går att komma åt. För att ha fullt skydd på dosan så måste man antagligen köpa dosringar/distansringar eller göra en egen lösning så som jag beskrev. Min variant är säkerligen inte 100. Men jag vet att alla elektriker köper den förklaringen alla gånger. Problemet med dina dosor är att de är äldre och svårare att göra en bra lösning. Det går att lösa med förhöjningsramar men då saknar man en stuts för att kunna ansluta rör eller slang i det ner reglade taket.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
...ett alternativ för att komma åt dosor är att såga ur dom och förlänga rören och sätta en ny dosa som livar med det sänkta taket.

//Patrik
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Lite fult att ha ett gäng luckor i taket och inte bara placera drivdonen på ett mer lämpligt ställe? tex i garderob, Undertrappan, "tele central" etc etc. Det där må jag säga är verkligen inte genomtänkt varken ur servis synpunkt eller estetiskt.
Då kan jag låta trafon vara "inbyggd" och såga ut gips/montera lucka först om den skulle gå sönder. Placera trafon någon annanstans vore bra men det är det där med max 2m längd på 12V-sladdarna. Det blir 8 st. downlights per trafo och det är lite knepigt att hitta monteringsställe rent geometriskt där sladdarna räcker till. Detta inte bara ohmiskt utan även störningsmässigt (då 12V som kommer ur trafon än fullt av övertoner(ofiltrerat).

-=fullmoon=- skrev:
Reglar man ner ett tak så måste man även se till så att de dosor som sitter går att komma åt.
Är detta lag eller är det mest ur användbarhetssynpunkt?
-=fullmoon=- skrev:
För att ha fullt skydd på dosan så måste man antagligen köpa dosringar/distansringar eller göra en egen lösning så som jag beskrev. Min variant är säkerligen inte 100. Men jag vet att alla elektriker köper den förklaringen alla gånger. Problemet med dina dosor är att de är äldre och svårare att göra en bra lösning. Det går att lösa med förhöjningsramar men då saknar man en stuts för att kunna ansluta rör eller slang i det ner reglade taket
OK, i värsta fall förbereder jag 12V-dragningen och monterar trafosar men tar in en elektriker för själva inkopplingen på 220V delen. Att byta dosor blir svårt då dessa är förankrade i panelen på ovansidan. För att kunna göra det korrekt skulle jag behöva bryta upp golvet på ovanvåningen... :(
 
Med en annan, liten trafo så kan man peta upp den vid spotthålen. Då går det även lätt att fiska fram när dom behöver bytas.

Jag ser inte problemet? Man våldar ut dosorna ur taket. Brukar aldrig behöva bryta upp golvet för att komma åt ovanifrån. Om det inte är något specialfall hos dig?

//Patrik
 
Sen tycker jag att det där ser ut att vara en trafo som klarar långa ledningslängder (20 m), om inte så är det en väldig bjässe till trafo du kommit över.

Mitt råd är: "Gör om, gör rätt"

//Patrik
 
Det finns ett krav att alla elkopplingar skall vara åtkomliga för inspektion. Dvs du får inte bygga in dem. Och lösningen med att bygga in trafon för att såga fram det vid behov, är ingen lösning.

Problemet med avstånd mellan armatur och trafo får man lösa genom att antingen välja trafo som tillåter större avstånd, eller att ha fler trafos.
 
hempularen skrev:
Det finns ett krav att alla elkopplingar skall vara åtkomliga för inspektion. Dvs du får inte bygga in dem. Och lösningen med att bygga in trafon för att såga fram det vid behov, är ingen lösning.

Problemet med avstånd mellan armatur och trafo får man lösa genom att antingen välja trafo som tillåter större avstånd, eller att ha fler trafos.
OK, tack! Gäller kravet även trafosar? (undrar bara ren generellt, jag har hittat ett lämpligt ställe där trafosar kan flyttas till, med minimal förlängning av matningsledningar...)
 
-=fullmoon=- skrev:
EDIT 2: Varför envisas folk att köpa biltemas jävla skitslang och dessa "slangklammer" som bara är buff och båg. TC eller TSC klammer är det enda riktiga att använda till Slang och Vp rör.
Nädå, vanlig spik går också bra! ;)
 
Att bygga in stickproppar och uttag på det där sättet är inte OK.

Dosor ska som Patrik sade naturligtvis flyttas ner så de livar med nya taket. Alternativt byggas bort. Du får helt enkelt såga upp bjälklaget runt dosan så du kommer åt den och rören som går till den. Detta kan även innebära att du får dra om FK i rören till den. Det finns inga genvägar här.

Eller jo. Jag skulle kunna tänka mig att man sågar ur botten på en ny takdosa och fäster över den befintliga på något sätt (lim?). Men här gäller det att fästa den nya takdosan så att den håller för en armatur i framtiden.

Spontant skulle jag även köpa låga skyddskåpor (lådor) att sätta över varje downlight och dra slang mellan dem och slang till den (nerflyttade)dosan där du har 230v. Inte för att det kanske krävs lådor men det blir så mycket rejälare och överskådligare. Så kan man sedan lägga trafos i lådorna tillsammans med downlightsen (här ska man beakta avstånd till downlight på trafos). Hittar du inga tillräckligt låga lådor kan man såga ut i det gamla taket i för lådorna. På så sätt får du en installation där alla kopplingspunkter är lätt åtkomliga för framtiden.

Bökigt? Ja men så blir det bra också :cool:
 
Redigerat:
Ta kort på hur du gör...bra att veta när/om du ska göra om eller sälja.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.