Jag skulle starta igång min Automower idag efter att den stått stilla i en vecka medan jag grävt efter dagvattenrör. Den blinkande grönt i laddstationen och ville inte starta.

Jag har efter ett år i huset blivit ganska bra på att felsöka kabeln som tidigare ägaren grävt ner och skarvat lite här och där under åren. Jag hittade ett misstänkt brott och en skarvkontakt med typ 300 ohm i sig som jag fixade. Nu säger min multimeter 5 ohm på hela slingan, men stationen blinkar grönt ändå.

Jag tog en sladdstump som satte mellan kontakterna på stationen. Fortfarande blink.

Finns det något mer jag borde testa innan jag ger upp?

Kan kretskortet i stationen ha brunnit? Är det värt att lägga 1000kr på ett nytt? Jag vill gärna hålla igång den här klipparen så länge det går men snart vet jag inte om det är värt det att lägga pengar på den mer.
 
Kabelbrott lyser väl blått?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kabelbrott lyser väl blått?
Det är nyare modeller tror jag. Den här har bara en grön diod som antingen lyser fast när allt är bra eller blinkar när något är fel.
 
M Marbro skrev:
Det är nyare modeller tror jag. Den här har bara en grön diod som antingen lyser fast när allt är bra eller blinkar när något är fel.
Hej! Lite nyfiken hur du löste ditt problem. Har råkat ut för exakt samma sak på min ac220 nu och står i valet och kvalet att beställa ett nytt kretskort. Har själv mätt upp till 3.8 ohm stabilt på slingan... :confused:
 
amredahl amredahl skrev:
Hej! Lite nyfiken hur du löste ditt problem. Har råkat ut för exakt samma sak på min ac220 nu och står i valet och kvalet att beställa ett nytt kretskort. Har själv mätt upp till 3.8 ohm stabilt på slingan... :confused:
Bytte kretskort i stationen, sen har den funkat perfekt. Det gick rätt lätt och var inte så dyrt heller, fanns på hyllan hos lokala återförsäljaren.
 
M Marbro skrev:
Bytte kretskort i stationen, sen har den funkat perfekt. Det gick rätt lätt och var inte så dyrt heller, fanns på hyllan hos lokala återförsäljaren.
Hej! Hittade ditt inlägg om gräsklipparen och laddststationen från 2022. Hur visade sig felet? Har liknande fel på min nämligen :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.