Nån som vet om det skulle fungera med 20v på en Ryobi maskin? Eller brinner den upp direkt?
 
Monkort Monkort skrev:
Nån som vet om det skulle fungera med 20v på en Ryobi maskin? Eller brinner den upp direkt?
Hur menar du ?
Uppmätt 20v eller ett pack som är specat som 20v ?
Uppmätt kan man få 20v på "tomgång" utan att något är knasigt...

Ryobi är ju bara kompatibel mewd sina egna pack, och dom är på 18V

Sätter du in nya lösa celler i ett sådant så kan du ju anpassa det så det blir 18v (varje Li-io brukar vara på 3,6V så 5 st i serie)
20V är inte en "riktig" spec spänning eftersom det inte går att dela jämt med 3.6
18, 36 och ev 24 V borde det vara i så fall. Möjligen om någon kör med 21,6 volt i så fall

Kan man "trimma" en Ryobi med ett 21,6 V - kanske ?
Brinner det upp? Kanske ....det kanske funkar i "normalfallet" men i längden får man värmeproblem. Eller så klarar inte elektroniken denna spänning och förstörs, eller slår ifrån för att skydda sig (men då märker ju du det snabbt)
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur menar du ?
Uppmätt 20v eller ett pack som är specat som 20v ?
Uppmätt kan man få 20v på "tomgång" utan att något är knasigt...

Ryobi är ju bara kompatibel mewd sina egna pack, och dom är på 18V

Sätter du in nya lösa celler i ett sådant så kan du ju anpassa det så det blir 18v (varje Li-io brukar vara på 3,6V så 5 st i serie)
20V är inte en "riktig" spec spänning eftersom det inte går att dela jämt med 3.6
18, 36 och ev 24 V borde det vara i så fall. Möjligen om någon kör med 21,6 volt i så fall

Kan man "trimma" en Ryobi med ett 21,6 V - kanske ?
Brinner det upp? Kanske ....det kanske funkar i "normalfallet" men i längden får man värmeproblem. Eller så klarar inte elektroniken denna spänning och förstörs, eller slår ifrån för att skydda sig (men då märker ju du det snabbt)
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur menar du ?
Uppmätt 20v eller ett pack som är specat som 20v ?
Uppmätt kan man få 20v på "tomgång" utan att något är knasigt...

Ryobi är ju bara kompatibel mewd sina egna pack, och dom är på 18V

Sätter du in nya lösa celler i ett sådant så kan du ju anpassa det så det blir 18v (varje Li-io brukar vara på 3,6V så 5 st i serie)
20V är inte en "riktig" spec spänning eftersom det inte går att dela jämt med 3.6
18, 36 och ev 24 V borde det vara i så fall. Möjligen om någon kör med 21,6 volt i så fall

Kan man "trimma" en Ryobi med ett 21,6 V - kanske ?
Brinner det upp? Kanske ....det kanske funkar i "normalfallet" men i längden får man värmeproblem. Eller så klarar inte elektroniken denna spänning och förstörs, eller slår ifrån för att skydda sig (men då märker ju du det snabbt)
Det är ett Worx batteri som det står 20 volt på. Jag misstänker att det inte är bra.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Troligtvis bara olika tänk när man märkt maskinerna.
Vissa går på nominell spänning, andra på max. 18V nominellt motsvarar 20V max.
Bosch märkte på liknande sätt om sin serie med 10.8V-maskiner till 12V.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Troligtvis bara olika tänk när man märkt maskinerna.
Vissa går på nominell spänning, andra på max. 18V nominellt motsvarar 20V max.
Bosch märkte på liknande sätt om sin serie med 10.8V-maskiner till 12V.
Kanske, 10,8 motsvarar 3 st li-.ion i serie. Dom kan överladdas till och på tomgång ge ca 3,8-3,9 v (4v st är lite väl dock)...

Men frågan är om det är samma batteriteknologi för Worx/Ryobi.
Det kan vara en märksak bara förstås, men om det är ett NiMh batteri för Worx så kommer det troligen inte gå bra alls...oavsett: passar dom ens varandra !?
Måste du öppna det så kan du ju kika på cellerna och se hur det är uppbyggt...
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Rekommenderas inte. ”Beroende på märke och modell” (som det brukar heta i bilmanualerna) så kan saker och ting släckas för gott av enstaka volts överspänning (fråga mig inte hur jag vet DET…)
Nytt modellspecifikt batteri är billigare än ny maskin. Enkel ekvation.

Och då har vi inte nämnt svårigheterna att få fästena att passa ihop, eller frågan om Worxbatteriet har tillräcklig effekt. Så krångla nu inte till det!
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanske, 10,8 motsvarar 3 st li-.ion i serie. Dom kan överladdas till och på tomgång ge ca 3,8-3,9 v (4v st är lite väl dock)...

Men frågan är om det är samma batteriteknologi för Worx/Ryobi.
Det kan vara en märksak bara förstås, men om det är ett NiMh batteri för Worx så kommer det troligen inte gå bra alls...oavsett: passar dom ens varandra !?
Måste du öppna det så kan du ju kika på cellerna och se hur det är uppbyggt...
Som sagt, serien är bara ommärkt hos Bosch, det är fortfarande tre li-ion-celler och batterier är kompatibla.

20V är inte heller någon multipel av 1.2V ifall det skulle vara Ni-MH.
Det brukar stå på batteriet om det är li-ion eller ni-mh.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Både Worx och Ryobi är lithium ion.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Rekommenderas inte. ”Beroende på märke och modell” (som det brukar heta i bilmanualerna) så kan saker och ting släckas för gott av enstaka volts överspänning (fråga mig inte hur jag vet DET…)
Nytt modellspecifikt batteri är billigare än ny maskin. Enkel ekvation.

Och då har vi inte nämnt svårigheterna att få fästena att passa ihop, eller frågan om Worxbatteriet har tillräcklig effekt. Så krångla nu inte till det!
Dom passar ju inte såklart. Jag hade tänkt göra en adapter av en liten Worx laddare och ett batteri till Ryobin som är slut, i det tar jag bort batterierna och mixtrar till det. Om man nu törs så man inte bränner upp Ryobin.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Troligtvis bara olika tänk när man märkt maskinerna.
Vissa går på nominell spänning, andra på max. 18V nominellt motsvarar 20V max.
Bosch märkte på liknande sätt om sin serie med 10.8V-maskiner till 12V.
Om jag mätar på + och - på worx 20.67 v och på Ryobi 20.61. Vad säger det, tror du?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Monkort Monkort skrev:
Om jag mätar på + och - på worx 20.67 v och på Ryobi 20.61. Vad säger det, tror du?
Det beror på vad du mäter på, batteri, maskin eller laddare? Om batteri, hur pass laddade var de?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det beror på vad du mäter på, batteri, maskin eller laddare? Om batteri, hur pass laddade var de?
Jag mäter på batteriet, dom ska vara full laddade.
 
Monkort Monkort skrev:
Jag mäter på batteriet, dom ska vara full laddade.
Jag ser inte varför det inte skulle funka.

Har själv köpt en färdig adapter som gör att jag kan köra boschbatterier i ryobi.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser inte varför det inte skulle funka.

Har själv köpt en färdig adapter som gör att jag kan köra boschbatterier i ryobi.
Är Bosch batterierna på 18v? Jag får testa på en gammal Ryobimaskin jag har.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Monkort Monkort skrev:
Är Bosch batterierna på 18v? Jag får testa på en gammal Ryobimaskin jag har.
Ja, Bosch är 18V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.