Hej!
Vi har ett hus som är byggt 1922 och skall snart måla om fasaden.
Vi vill ha en typisk 20 tals färgkombination (gärna med gul fasad).

så här ser huset ut idag.
 
  • Hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är en kombination som jag har provmålat i källare.

Vad tycker ni om den?
Har ni andra förslag?
 
  • Färgkombination1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Idaviberg
  • Laddar…
Hej!

Vi höll på rätt länge och provmålade på vårt hus (som är grönt) men jag skulle inte rekommendera att du provmålar fasadfärg i källaren. Det enda du då kan vara helt säker på är att den ser totalt annorlunda ut utanpå ditt hus. Helst ska du provmåla lite på alla husets sidor. Det blir faktiskt olika. Helst ska du kolla hur färgen ser ut i olika väder och på sommar/vinter också om du ska vara helt säker.

Vi hade faktiskt en sån där mörkgul-orange färg som första förslag till vårt hus, men vi tyckte att det var svårt att hitta en snygg nyans av den. Tänk också på att färgen måste passat till takets färg. Så det slutade med att vårt hus blev grönt. Vi ville inte ta gult för då hade det blivit sju gula hus på rad.

Jag tycker att den nuvarande färgen på ert hus är snygg. Jag skulle nog hellre gå mot ljusare än mörkare på ert hus om ni vill byta. Jag har sett flera jättesnygga i Enskede som är gräddvita. Alltså väldigt ljus gul, möjligen med en liten aning rött i.

/pinebar
 
På Alcro hittar du mängder med färgkartor och inspirationsbroschyrer - från gula hus till bruna och rosa och med tips om när det var populärt med en viss kulör. Jag skulle ta en tripp till närmaste Alcro-handlare och gå hem med en bunt broschyrer :)
 
magnusss skrev:
Hej!
Vi har ett hus som är byggt 1922 och skall snart måla om fasaden.
Vi vill ha en typisk 20 tals färgkombination (gärna med gul fasad).
QUOTE]

Jag tycker din provmålade vägg är väldigt snygg, obs dock att den innehåller väldigt mycket rött, hur blir det mot ert röda tak?

Om du bor nära Stockholm, så kan jag rekommendera ett besök på Alviks måleri. De har en hel utställning av fasadfärger från 20-talet. I stort sett hela västerort i Stockholm är ju byggt på den tiden! En rundtur i Västerort kanske inte vore helt fel!

// Snäckan
 
Tack för tipsen!
Många i Enskede målar husen som man vill, nästan alla har vita fönster samt foder vilket jag förstår inte var så mycket av på 20talet.
Tror att det var ganska starka färger.
För mig är det viktigt att det är färger som existerade på den tiden.
Till sommare skall jag måla en större yta av fasaden för att se (räcker 1kvm).

Skall åka och titta på Alviks måleri vid tillfälle.
 
Pinebar:
Jag ser att ni inte har några fritidsproblem=)

Kesella:
Jag håller också på att bila upp i källaren (grymt trist).

Snackan:
Wow, vilket fint hus ni har!
Men jag trodde man slapp en massa strul när man bygger nytt (verkar inte så).
 
magnusss skrev:
Snackan:
Wow, vilket fint hus ni har!
Men jag trodde man slapp en massa strul när man bygger nytt (verkar inte så).
Hahahah, i alla fall om man inte håller i trådarna själv.

Jag arbetar fö inom ROT (renovering och tillbyggnad) - där kan vi snacka om strul. Man vet ju aldrig vad som egentligen finns bakom väggar och under gamla golv. Många överraskningar.

Så - vi är väl lite härdade OCH så har vi förståss väldigt höga krav på vårt hus och byggarna som var här.

// Snäckan

ps. vi kan redan skratta åt mycket av det vi varit med om. Men det har varit extremt mycket och jag tror att det är få som skulle orkat sig igenom detta...
 
magnusss skrev:
Tack för tipsen!


Skall åka och titta på Alviks måleri vid tillfälle.
Ja - försök åka dit en vardag - det är knökat med folk på helgerna! Du kommer garanterat få hjälp av personalen med vad som är tidstypsikt för ditt hus. De har som sagt en utställning med bilder på hus från olika epoker samt bra färgprover på brädor OCH provburkar på alla kulörer.

Lycka till!

//Snäckan
 
>>Om du bor nära Stockholm, så kan jag rekommendera ett besök på
>>Alviks måleri. De har en hel utställning av fasadfärger från 20-talet.

Mm, men inte längre... De har bytt färgleverantör och har inte längre tillgång till den färgpasta de använde för sina 'Historiska färger'. Allt enligt en förtvivlad granne som gjort sig själv fattig på en mångd misslyckade brytningar där.

Har själv ett hus som är målat med deras 'Historiska färger'. Försökte för några veckor sedan att få ut NCS koden för en 'Historisk färg'. Blev toknobbad:mad:

Åkte då till en konkurent och satte mig ner med ett gammalt lock och färgstickor. Fick faktiskt ihop det:)
 
Det här tycker jag är en intressant fråga med tanke på att jag själv bor i ett 20-talshus i Stockholm.

Här är ett par bilder från vårt område - de är tagna 1932 men husen som syns är byggda 1927, så nog är det tjugotalsfärgsättning allt:
http://www.stockholmskällan.se/php/fupload/SMF/SSMSM000255S.jpg
http://www.stockholmskällan.se/php/fupload/SMF/SSMSM000256-1S.jpg

Tyvärr är det ju svartvitt men man ser i alla fall att nyanserna verkar ha varit rätt blandade, från ganska ljusa till rätt mörka.
Man ser också att det som du säger om vitt i alla fall inte stämmer i det här området - vindskivor, fönsterbågar och foder ser ut att vara vita på majoriteten av husen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.