Som titeln säger.
Det ska vara ett förrådsgolv där det kommer att stå tex plan/rikthyvel, bandsåg, mm.
Under är det golvreglar med cc60.

Vilken skulle ni välja. De är lika dyra.

Tack
 
S
Ändapontat innebär ju att du kan skarva i luften, fruktanSvärt användbart till tak, hade kört med den tjockare sponten till ett förråd och skarva på reglar om det måste skarvas
 
Ska du verkligen ha plan/rikthyvel och bandsåg och liknande maskiner på detta golv. Det kommer bågna ganska betänkligt efter ett tag. Om du nu måste så kör den tjockare och skarva bara över regel.
 
Tack för alla bra och snabba svar!

Ja, det borde väl hålla, om man är lite försiktig så att man fördelar tyngden av plan/rikthyveln på flera plankor?

Vilket annat golv skulle vara mer hållbart till samma pris. Frun har redan börjat klaga på att det börjar bli för dyrt :)
 
yakumo skrev:
Tack för alla bra och snabba svar!

Ja, det borde väl hålla, om man är lite försiktig så att man fördelar tyngden av plan/rikthyveln på flera plankor?

Vilket annat golv skulle vara mer hållbart till samma pris. Frun har redan börjat klaga på att det börjar bli för dyrt :)
Golvspån skulle väl vara betydligt mer hållfast och det kostar väl ungefär lika mycket? Ca 80 kr / kvadratmeter på byggmax.
 
Jag har för mig att 26 mm är minimum rekommenderad tjocklek för furugolv som liger på cc 600. Minsta tjocklek för ek är 20 mm.
 
vectrex skrev:
Golvspån skulle väl vara betydligt mer hållfast och det kostar väl ungefär lika mycket? Ca 80 kr / kvadratmeter på byggmax.
Ja, 80 kr. Råspont är lite billigare, 65 kr/kvm.
Men är 22 mm golvspånskiva verkligen mer hållbart än 21 mm råspont?

Sen gillar jag inte spånskivans benägenhet att svälla om man spiller ut vatten :(
 
arneri68 skrev:
Jag har för mig att 26 mm är minimum rekommenderad tjocklek för furugolv som liger på cc 600. Minsta tjocklek för ek är 20 mm.
Nja, jag ska egentligen ha cc 445 (för då blir det inget spill om man delar en asfaboardskiva på tre)

Men det är svårt att hitta råspont som är 26mm på de billiga byggvaruhusen.
 
yakumo skrev:
Ja, 80 kr. Råspont är lite billigare, 65 kr/kvm.
Men är 22 mm golvspånskiva verkligen mer hållbart än 21 mm råspont?

Sen gillar jag inte spånskivans benägenhet att svälla om man spiller ut vatten :(
Det var billig råspont. Tänk på att 95mm råspont bara bygger 80mm.

22mm golvspån är betydligt stabilare än 21mm råspont. Det är stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.