Efter lite sökningar i forumet så har jag inte hittat svar på just denna fråga (även om det finns mycket just angående skruv+plugg i gips). Så, jag vågar på mig ett första inlägg.

Förutsättningarna:
- Väggmonterad hylla av typen String (inga ben ner i golvet)
- Den har totalt 6 fästpunkter och väger 20kg, jag vill att upphängning ska klara minst 40kg
- Den ska monteras i en gipsvägg (cirka 1,5-2cm)
- Gipsskivan har ett större utrymme bakom sig, säkert 5cm
- Inga reglar bakom gipsskivan så vitt jag vet

Mollyplugg/expander? Universalplugg? Sätta upp ett eget regelverk och fästa i det?
 
Bra tips! Jag har dock ingen betongvägg bakom gipsen, bara luft och sen ytterligare en gipsskiva mot ett annat rum. Gips-luft-gips :)

Tror jag måste tänka om här...
 
"4 Molly klarar utan problem din TV's vikt även på enkelgips, med god marginal. Räkna med ca 15-30 kg i vertikal lastförmåga för varje Molly med säkerhetsfaktor 3"

6 st fästpunkter x 15 kg = 90 kg bara det. Som jag tolkar Thomas inlägg funkar det bra på enkelgips.
 
Thomas 59 sade:
Räkna med ca 15-30 kg i vertikal lastförmåga för varje Molly med säkerhetsfaktor 3.
Om du har 6 fästpunker i enkelgips så blir det bara 10 kg per Molly-plugg. Reglar har du visst bakom gipset, troligtvis med centrumavstånd 60 cm. Frågan är bara om de är gjorda av trä eller plåt, kräver lite olika skruv...
String-hyllan du ska sätta upp består alltså av två rader hyllplan och tre gavelstycken? Idealet vore ju om du kunde dra fast det mittersta gavelpartiet mitt för en regel och använda Molly till de fyra yttre punkterna.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Jag har själv en 40 kg tv upphängd i 2+2 (dvs två st par med ca 60 cm mellanrum) Mollysar, i enkelgipsvägg. Funkar problemfritt.
Gips är starkare än man tror. Hittar man dessutom en regel kan man säkert femdubbla vikten utan problem.
 
Tack! Då verkar det inte helt kört i alla fall. Jag får försöka leta fram en regel bakom väggen med några små hål.

Asgarvad: Exakt! 3 gavlar, 6 hyllplan och totalt 140 cm brett.

Tack alla för hjälpen!
 
Det finns något som heter regelsökare...
 
Nu har jag lite mer koll på hur väggen ser ut efter en provborrning:

- I två av tre hål så har jag träffat metallregel bakom gipset.
- Hålen jag har tagit upp har träffat lyckligt/olyckligt i hål i själva metallregeln
- I ett av dessa har jag borrat upp med 9mm och träffat ett cirka 3,5-4mm hål i regeln, bakom verkar det endast finnas isolering

Vilken typ av plugg ska jag använda när jag har gips-metallregel att jobba med?

Tacksam för alla tips!
 
Enk Projektet: Tror att djupet på gipset är cirka 20mm, skulle miniplugg funka? I ett av hålen är det redan uppborrat med 9mm borr så där skulle antagligen minipluggen bara sitta i metallen?
 
Kan en lösning vara att fixa fram en metall borr och borra igenom metall regeln och sen köra molly-plugg genom den?
 
I metall funkar den inget bra men i gamla hål i gips, leca, lättbetong, siporex och liknade matrl är dom kanon.

Har du träffat mitt i plåtregeln kan det funka med gipsankare (molly) men det är inte säkert.
Kan du flytta åt något håll tror jag det är lättare/bättre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.