Sitter med lite beslutsångest inför pannval till kåken, som jag tänkte någon vänlig själ kunde hjälpa mig med. Min tidigare erfarenhet av vedeldning sträcker sig till en engångsgrill. :blushing:

Kåken som ska byggas är runt 200m2 boyta, plus 30m2 garage, plus 60m2 gäststuga som förmodligen inte kommer vara uppvärmd särskilt ofta på vintern.

Nu står jag i valet och kvalet mellan en mindre panna mindre tank lägre pris eller större panna större tank högre pris.

Har läst allt som går att hitta, och lärt mig en hel del. Men det skulle ändå kännas tryggare om folk med erfarenhet av vedeldning, mer än med engångsgrill, ville ha synpunkter.

Så till den ömma punkten, val av panna.

Val 1:
Effecta Woody med en 3-4m3 tank

Val 2:
Solo Innova 50 med 5-6m3 tank.

Varför just dessa? Tja, efter många timmars samlade, granskande, och gallrande av olika åsikter pekar valen mellan dessa två.

Priset på anläggningarna skiljer ganska så mycket. Självklart är Val 2 ett bättre och mer bekvämt alternativ. Frågan är om Val 1 räcker för mitt behov.

Är det helt enkelt värt mellanskillnaden? :confused:

Ordet är fritt! d^_^b
 
Helt klart ska du välja den större anläggningen det blir bekvämare i längden. Efter en tid så inser du att det var rätt. Men det finns annat att tänka till på, tex vedhanteringen. Misstänker att du sätter pannan i garaget och ser till att vedhanteringen blir smidig.

Val 3: Gaselle 70 med 5-6 m3
 
Varför inte Gaselle 45 eller 70, om du vill ha ett billigare alternativ än nr2 men med samma bekvämlighet och moderniteter som baxi

Och vill du köra pannors RR så är det väl ETA som ligger där, men då går priset upp en litet snäpp, ja ett litet och litet snäpp, det är så skjortknapparna flyger då den kostar skjortan, men fin är den d^_^b

/R
 
Matss skrev:
Helt klart ska du välja den större anläggningen det blir bekvämare i längden. Efter en tid så inser du att det var rätt. Men det finns annat att tänka till på, tex vedhanteringen. Misstänker att du sätter pannan i garaget och ser till att vedhanteringen blir smidig.

Val 3: Gaselle 70 med 5-6 m3
Misstänkte att det det svaret skulle komma. Dock inte så fort... :D

Det där med bekvämlighet är just... bekvämlighet. En stor del av funderingarna kretsar kring huruvida det är värt dom extra slantarna. Pengar som hade kommit väl till pass till andra saker.
En dyrare bil är bekvämare än en billigare bil. Men man kanske klarar sig med den billigare bilen och har råd med säg gräsmatta...:rolleyes:
 
Det är jobbigare att ha en billig vedanläggning än en billig bil :)
 
Matss skrev:
Det är jobbigare att ha en billig vedanläggning än en billig bil :)
För att göra det lite enklare då;

Om det var din kåk, vilken panna och acktank skulle du valt då? :D

(Gäller inte bara Matss, alla får svara)
 
Dum fråga, min gamla kommer snart att kompletteras med en större anläggning...
 
Matss skrev:
Dum fråga, min gamla kommer snart att kompletteras med en större anläggning...
Att det skulle bli en större förstod jag, så dum är jag inte...:mad: Men det var mest om du hade valt Innovan eller Gaselle 70 och varför?
 
Det blir troligen en Gaselle och det för att man kan lägga i nästa ilägg snabbare, när det nu behövs. Sen är det ett litet företag som är måna om sina kunder.
 
Har någon koll på vad en Gaselle 70 springer lös på? Vedsol verkar ha lagt pengarna på utveckling av pannor, och inte på en webdesigner.
 
effecta woody lambda 60 och en 5m3 tank då?
 
ETA SH 40kW och en 5 kubiks tank
 
giantvalley skrev:
effecta woody lambda 60 och en 5m3 tank då?
Tja, det är säkert inget dumt val det heller. Men lambda är ytterligare en grej som kan gå sönder. Prismässigt så talar vi fortfarande om samma summor som för Gaselle 70 eller SI 50.

Och då återstår fortfarande ursprungsfrågan om det är värt de extra slantarna för en större anläggning. Vilken djungel...
 
Gaselle Quick-up 45kW med kylsinga 39750:-
Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 49170:-

/R
 
Är det inte läge för flis när det kryper över 250 m2? Slipper du stora tankar menar jag,och slipper elda. Men det kostar säkert mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.