Hej!

Vi har köpt ett hus byggt 1926 som "renoverats" på 90-talet och troligtvis även tidigare. Till en början trodde vi att den mörka bröstpanelen i trappan och panelen i snedtaket är original sen byggåret men nu är vi osäkra! Den känns liksom inte så gedigen och ser ganska ful ut. Vad tror ni som har lite koll på 20-talshus?! trapphall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnneFi
Kan tyvärr inte svara på din fråga men påminner mig om mina föräldrars vardagsrum som det såg ut tidigare,
hade sådana rutor över hela väggarna från golv till tak. huset är byggt 1929

När vi renoverade vår lägenhet så hade vi även det under alla tapeterna en tunn fanerskiva som såg ut som skeppsgolv.
 
Jaha, se där...Då kanske den är från byggnadsåret ändå...Hur gjorde dina föräldrar och hur gjorde ni? Behöll den? Vet du möjligtvis vad den här typen av fanér/panel kallas? Jag försöker googla med hittar inget liknande.
 
Ingen som vet?
 
Jag kan inte heller namnet på lösningen men det är en "imitation" eller variant på ett spårtak eller bjälkramverkstak. Har själv byggt ett efter inspiration från en jugend/schweizerstil-villa. Den finns på bild...

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/143388-tillbyggnad-glasveranda-pa-parstuga-2.html

Konstruktionen finns beskriven i Sekelskiftets byggteknik. Om arkitekten Valfrid Karlson. Författare: Per Kallstenius Förlag: Svensk Byggtjänst ISBN10: 9173324582, ISBN13: 9789173324588. Där finns det både beskrivet med lagd panel rätvinklad eller diagonallagd, som jag har gjort, eller med putsade "speglar". Din variant känns som en senare avskalad variant. Tyvärr anges inget namn på konstruktionen...
 
  • Gilla
Helena81
  • Laddar…
Tack för info! Tror du att det är något som gjorts i samband med en renovering av huset (60 el 70-tal kanske) och inte en imitation av sekelskiftesstil men från byggnadsåret -26? Anledningen till att jag frågar är att vi vill återskapa så mkt av husets ursprungsstil som möjligt. Därför skulle det kännas dumt att ta bort något som är från byggåret (även om det då var imitation av sekelskiftesstil). Om det däremot är något som man gjort på senare tid är det en annan sak, vi tycker nämligen inte om utförandet! Det du hade gjort ser ju helt annorlunda ut, väldigt fint och gediget!
Stort tack på förhand för hjälpen!
 
Jag skulle tippa på att det är original. Ser man på 20-talskåkar från 20-30-tal vill jag inbilla mig att jag sett lösningar som din. Jag tror att man säkert kan jämföra med bröstningar från tiden, som jag sett i liknande utförande, liknande färgsättning. Ädelträimitationen gillar jag, som åtminstone för mig för tankarna mot brittiska ideal. Tänker man dessutom på art deco så är ju det en tidepok där geometrisk struktur framhävs, och det stämmer ju fint in i en renovering oavsett om det skulle vara senare tillskott. Tillsammans med lite skön vägghängd tidstypisk belysning och kanske en samtida tapet, typ den jag länkar nedan skulle det åtminstone för mig ge en skön känsla av tidsepoken...

http://www.google.se/search?q=30-ta...AQ&biw=1024&bih=672#biv=i|4;d|vsgT7fVkDuFXoM:
 
Vad intressant att höra! Vi är inte alls förtjusta i den mörka färgen dock, utan hade tänkt oss att måla träet. Du verkar ju ha väldigt bra koll på det här så jag passar på att fråga vad du tror om att måla trappa, panel och trätak vitt? Har du sett att man gjort så eller blir det fult, vet inte hur sådant här träslag blir att måla?!
 
Just det! Det verkar onekligen finnas fler hus med sådana här tak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.