Hej

Har i min utbyggnad kommit till badrummet, här tänkte jag använda golvvärmespånskiva med 20 mm slang och sedan lägga dubbel gips + klinker.
Nu när man kommer till affären så har dom inte dom skivorna längre!?
Har slang, plåtar, shuntgrupp för 20 mm så då vill man ju fortsätta med det.

Jag vill ju inte bygga för högt heller med vanlig golvspån, gles med slang, dubbelgis, klinker...
Någon som vet var man kan hitta 20 mm golvvärmespånskiva, eller har nåt bra tips?

Har reglat CC30 (45x220), ett rum på ca 12 kvm, spännvid 3,75 M.
 
tomson skrev:
Hej

Har i min utbyggnad kommit till badrummet, här tänkte jag använda golvvärmespånskiva med 20 mm slang och sedan lägga dubbel gips + klinker.
Nu när man kommer till affären så har dom inte dom skivorna längre!?
Har slang, plåtar, shuntgrupp för 20 mm så då vill man ju fortsätta med det.

Jag vill ju inte bygga för högt heller med vanlig golvspån, gles med slang, dubbelgis, klinker...
Någon som vet var man kan hitta 20 mm golvvärmespånskiva, eller har nåt bra tips?

Har reglat CC30 (45x220), ett rum på ca 12 kvm, spännvid 3,75 M.
Har det någonsin funnits spångolv för 20-slang??

Lägg gles parallellt med bjälkarna, så bygger det inget.
 
Jo Wirsbo har haft spångolv för 20 mm slang (om ja inte tar alldeled fel).
Ja det är ett alternativ, men då får man jacka i golvreglarna för o passera med slangen?
Nackdelen bara att det blir långt mellan klinker o slang/plåt om ja lägger vanlig golvspån på det och sedan gips.
Får läsa vidare här i forumet hur andra löst det med...
 
tomson skrev:
Ja det är ett alternativ, men då får man jacka i golvreglarna för o passera med slangen?
Nackdelen bara att det blir långt mellan klinker o slang/plåt om ja lägger vanlig golvspån på det och sedan gips.
Får läsa vidare här i forumet hur andra löst det med...
Varför ska du jacka ur golvreglarna??

Då du har reglarna på cc 30 så behöver du bara lägga 22x120 gles på reglarna o plåten i den sen dubbel gips ovan..
 
2an skrev:
Varför ska du jacka ur golvreglarna??

Då du har reglarna på cc 30 så behöver du bara lägga 22x120 gles på reglarna o plåten i den sen dubbel gips ovan..
För att hålla ned bygghöjden, som sagts i första inlägget....:rolleyes:
 
Ok, nu trillar poletten ner :)
Fick intrycket att Matss menade att man skulle lägga slang "i facken" när han skrev: Lägg gles parallellt med bjälkarna, så bygger det inget.

Men med den konstruktionen:
Reglar cc30 45x220
Gles 22x120, tvärs över reglarna
slang o plåt
2 st. golvgips skruvlimmas (översta bara limmas)

Har man en tillräcklig bärighet med detta även över brunnarna tex. i dusch?
Där tar jag iså fall bort en gips o bygger fallet.
I oförsig kommer det att läggas flera extra reglar på tvären just där.
.. Kommer sedan att ha ett stort badkar i hörnet i rummet, mot två yttreväggar så där är stadigt.

Men det blir ju helt klart en bättre bygghöjd med det förlaget, har inte läst om det sedan ett inlägg från 2003 tror ja det var...

Tillägg:
Kikar i denna strängen och ser att ni diskuterat konstruktionen där en del, och jo det är nog ett bra alternativ som du skriver MathiasS : http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43103-golvaerme-pa-traebjaelklag.html
 
Nu är inte jag bra på detta så rätta mig om jag är fel ute men är det inte mycket saker ovanför värmeslangen. Det är klart att värmen kommer att komma igenom till golvet men det känns som det mesta kommer att gå neråt?

Är det inte bättre att lägga typ en golvspånskiva, lägga slangarna och flytspackla in dom. Sedan lägga klinker ovanpå. Flytspackel är dyrt, ja vet, men det leder värme bra. Det gör klinkers också och då får man upp mycket av värmen till golvet.
 
Jo det är en hel del över golvvärmen, tyvärr, men väljer jag konstruktionen med dubbelgips över "bara" så tror jag det kan bli hyfsat.
Det är på övervåningen detta, så där behövs inte så mycket tillskott i värmen, två ytterväggar är det men dom är isolerade: 45 + 170 + 45 så det är ok (Göteborg).

Flytspackla är dyrt och svårt för mig som inte gjort det tidigare, trä o gips kan jag hantera iallfall.

Har tvättstuga i våningen under där ligger det spån + dubbelgips över slangarna och det är trögt,,,,
 
MathiasS skrev:
För att hålla ned bygghöjden, som sagts i första inlägget....:rolleyes:
Glespanel 22x120 mm bygger ju inget mer än 22 mm golvspån o då det va reglat cc 30 så räcker det ju med dubbel gips direkt på plåtarna så det kommer bli exakt samma bygghöjd men billigare då man slipper den spårfrästa golvspånskivan...

Kanske därför dom slutat med spårfrästa golvspånskivan då ingen köper den utan lägger glespanel tvärs över reglarna o dubbel gips på..
Resultatet blir som sagt lika..
 
tomson skrev:
Har tvättstuga i våningen under där ligger det spån + dubbelgips över slangarna och det är trögt,,,,

Ja det blir i mesta laget om slangarna ligger under spånskivan (brukar väl rekomenders max 30-35 mm) o om du kör med gles tvärs över reglarna med dubbel gips på så blir det 26 mm...
 
2an skrev:
Ja det blir i mesta laget om slangarna ligger under spånskivan (brukar väl rekomenders max 30-35 mm) o om du kör med gles tvärs över reglarna med dubbel gips på så blir det 26 mm...

Hej, har samma fundering.. Har värmekabel + förbedd till vattenburet. Det ligger i facket mellan reglarna med isolering, folie, hönsnät, kabel + koppar rör. Ca: 3cm luftspalt mellan kabel och 22mm spånskiva.. mest troligt blir det en enkel golvmatta på sen. Då kommer frågan som jag vill veta svar på=) kommer det fungera praktiskt? På ett sånt sätt så att det inte bara syns på eläkningen.?
 
2an skrev:
Glespanel 22x120 mm bygger ju inget mer än 22 mm golvspån o då det va reglat cc 30 så räcker det ju med dubbel gips direkt på plåtarna så det kommer bli exakt samma bygghöjd men billigare då man slipper den spårfrästa golvspånskivan...

Kanske därför dom slutat med spårfrästa golvspånskivan då ingen köper den utan lägger glespanel tvärs över reglarna o dubbel gips på..
Resultatet blir som sagt lika..
Glespanelen har inte samma bärighet som spånskivan vilket gör att bygghöjden i praktiken blir högre.

Att det säljs mindre spån beror nog på att det ofta går att bortse från lite extra bygghöjd (eller planera från det från början vid nybygge) och då är ju glespanelen ett bra alternativ.
 
tomson skrev:
Jo det är en hel del över golvvärmen, tyvärr, men väljer jag konstruktionen med dubbelgips över "bara" så tror jag det kan bli hyfsat.
Det är på övervåningen detta, så där behövs inte så mycket tillskott i värmen, två ytterväggar är det men dom är isolerade: 45 + 170 + 45 så det är ok (Göteborg).

Flytspackla är dyrt och svårt för mig som inte gjort det tidigare, trä o gips kan jag hantera iallfall.

Har tvättstuga i våningen under där ligger det spån + dubbelgips över slangarna och det är trögt,,,,
Varför måste det vara 20mm slang?
Om det är en övervåning som inte behöver så stor effekt så kan du väl köra med 17mm slang och 22mm spårad skiva.


/Patrik
 
MathiasS skrev:
Glespanelen har inte samma bärighet som spånskivan vilket gör att bygghöjden i praktiken blir högre.

Att det säljs mindre spån beror nog på att det ofta går att bortse från lite extra bygghöjd (eller planera från det från början vid nybygge) och då är ju glespanelen ett bra alternativ.

Hmmmm varför svara du i en tråd att du kommit fram till att cc30 o dubbelgips går bra med klinkers som du själv gjort o sen i en annan tråd att det inte blir tillräckligt styvt??
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43103-golvaerme-pa-traebjaelklag.html

Som tråd skaparen skrev så ville han ju inte att det skulle bygga för mycket så han tänkte ha 22 mm spårad golvspån (samma som gles 22x120) sen dubbel gips..
Tråd skaparen har ju reglat cc 30 så då borde det ju gå bra att göra som du gett råd i ovan nämda tråd med gles 22x120, Plåt/slang, Dubbel gips o klinkers??
Eller gäller inte dina råd längre som du gett tidigare??
 
2an skrev:
Hmmmm varför svara du i en tråd att du kommit fram till att cc30 o dubbelgips går bra med klinkers som du själv gjort o sen i en annan tråd att det inte blir tillräckligt styvt??
[länk]

Som tråd skaparen skrev så ville han ju inte att det skulle bygga för mycket så han tänkte ha 22 mm spårad golvspån (samma som gles 22x120) sen dubbel gips..
Tråd skaparen har ju reglat cc 30 så då borde det ju gå bra att göra som du gett råd i ovan nämda tråd med gles 22x120, Plåt/slang, Dubbel gips o klinkers??
Eller gäller inte dina råd längre som du gett tidigare??
I vilken tråd jag har jag sagt att glespanel, cc30 och dubbelgips inte är tillräckligt styvt? Det har du drömt. :rolleyes:

I övrigt så förstår du inte, eller vill inte förstå, skillnaderna mellan gles och spån.

Några exempelkonstruktioner förklinker:

Konstruktion#1
På cc30 bygger gles 22+13+13 plus några millimeter till för bruket mellan skivorna. Det blir drygt 48mm (i praktiken drygt 50mm).
Spårad spånskiva bygger 22+13mm eftersom bara ETT lager gips krävs. Det blir 35mm. 15mm lägre än glesen vilket stämmer bra med vad jag sa i mitt sista inlägg. Gles bygger högre.

Konstruktion #2
På cc 60 byger gles ..... hmm, ja hur mycket då? Mer än ovan kan man gissa. Jag vet faktiskt inte hur man får bygga gles på cc60 för att få rätt styvhet.

På cc60 kan man limma och skruva spån (spårad eller ospårad) och sedan hellimma ett lager gips och ha en skonstruktion som är tillräckligt böjstyv. Även här bygger spånvarianten lägre. Gles ger högre bygghöjd.

Jag har sagt att glespanelen inte har samma bärighet som spån vilket gör att bygghöjden i praktiken blir högre. Det torde stämma rätt bra med resonemangen ovan.

Qoud erat demonstrandum....:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.