Hej har ett hus från 57 med 3 våningar som har vatten buren värme (eldar med pellets ) men det är bara 2 st element som blir varma i hela huset har smörjat piggen som man kan dra ut och in där jag höjer och sänker värmen men inget hjälper vad kan felet vara:rolleyes:
 
Är shunten öppen?
Har du tillräckligt med vatten i systemet?
Är elementen luftade?
Fungerar cirkulationspumpen?
 
ja du jag är inte så van men
vad är shunten??
hur kan jag se om det är tillräkligt med vatten i systemet
ska kolla luftningen
cirkulationspumpen ska den höras eller
 
Circulationspumpen hörs?,, ta en skruvmejsel och sätt på den stora mitten skruven och lyssna då hör du verkligen om den går...

har du tryck i expansionskärlet ..har du 3 vån? skall väl ligga på 1-1.5 bar kanske =10mvp

Shunten har du på pannan troligt ett runt vred graderat med siffror....

Mvh
 
Shunten är en blandningsventil som sitter vid pannan. Den kan vara motorstyrd och regleras isf av en termostat.

Har du t.ex. ett öppet expansionskärl på vinden. Då brukar det finnas ett skvallerör i pannrummet eller på taket. Fyll på vatten tills det kommer vatten ur röret.

Det är inte säkert att cirk. pumpen hörs, men man kan känna på den om den vibrerar. Eller sätta en skruvmejsel på pumpen och lägger örat mot skaftet. På mejslen alltså. :)
 
shunten är den ventil eller automatiska kran som pytsar ut varmvattnet från pannan.
Kolla så du har tryck i systemet manometern på tryckskärlet, fyll på lite vatten innan du luftar, trycket sjunker rätt snabbt när du öppnar luftventilen.
ja pumpen hörs, annars känns det om du håller handen på den.

du kan ju även känna på rören "stigaren" varmvattnet ut från pannan ska vara varm,
sen känner du på returröret som ska vara lite svalare men inte kallt.

Känn även på rören vid elementen, är båda kalla, eller varma eller ett kallt och ett varmt, det brukar ge en fingervisning om cirkulationen i systemet
 
att just 2 radiatorer bli varma kan ju just bero på att man brukar köra 2 radiatorer på hetvatten( oshuntat) i källaren i gamla hus, men jag tycker det låter lite långsökt, skriv vad det var när du vet
 
var fyller jag på expansionskärlet
 
Det brukar sitta en kran/ventil ovanpå pannan som är ansluten till något av de grövre rören som går till värmesystemet.
Sitter ditt expansionskärl i källaren eller på vinden?
 
på vinden det sticker upp ett rör på det ca 50 cm
när jag luftar elementen ska jag lossa på skruven och kolla att vattnet kommer och sen stänga
 
OK, då har du ett öppet kärl.

Ja och ev. behöver du upprepa detta ett antal gånger.
 
Circulationspumpen står på 3 är det lagom
 
Det kan va OK!
 
har nu luftat elementen fick ordning på ett element men de andra är kalla
ändå så kommer vatten ur de har luftat nåra gånger, på pumpen har jag tagit loss den stora skruven då rann det lite vatten ur den satte tillbaka den sen.vad göra nu tro
 
Fyll på mer vatten i exp. kärlet och fortsätt lufta de kalla elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.