R
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför, det finns ju mängder med kopplingsscheman på internet redan så varför ska någon rita ytterligare ett åt dig?

Wikipedia har några:

[länk]
Är ju utan kopplingsdosa.. Jag förstår helt enkelt inte riktigt hur de ska kopplas med de jag hittat så då tänkte jag att jag frågar på ett forum där man kan få svar på frågor angående de jag behöver hjälp med :D Får be om ursäkt om jag på nå vis stöter dig med min vaga kunskap inom området :D
 
T tandsjojorgen skrev:
Är de någon som vill göra en enkel skiss på hur man kopplar in 1 lampa till 2 strömbrytare (trapp) med kopplingsdosa.
Välkommen till forumet, och ursäkta det där ganska bryska svaret du fick på ditt första inlägg.

Är det helt och hållet en nyinstallation du håller på med, eller ska du koppla in nånting på befintliga kablar?
 
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet, och ursäkta det där ganska bryska svaret du fick på ditt första inlägg.

Är det helt och hållet en nyinstallation du håller på med, eller ska du koppla in nånting på befintliga kablar?
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet, och ursäkta det där ganska bryska svaret du fick på ditt första inlägg.

Är det helt och hållet en nyinstallation du håller på med, eller ska du koppla in nånting på befintliga kablar?
Van med människor som gör på de där viset :D. De är då iaf nyinstallation som ska göras :)
 
Är frågan egentligen hur rör/slangar skall dras och kopplas ihop? I så fall blir ju svaret tråkigt nog "det beror på". Hänger ju på vilka övriga funktioner som skall in, hur saker skall sitta i förhållande till varann, varifrån inkommande ledare kommer m m.
Oavsett behöver du ju förstå principerna, kanske bilderna på Kjelle är mer lättlästa.
 
A alfista skrev:
Är frågan egentligen hur rör/slangar skall dras och kopplas ihop? I så fall blir ju svaret tråkigt nog "det beror på". Hänger ju på vilka övriga funktioner som skall in, hur saker skall sitta i förhållande till varann, varifrån inkommande ledare kommer m m.
Oavsett behöver du ju förstå principerna, kanske bilderna på Kjelle är mer lättlästa.
https://photos.app.goo.gl/dPdfrb9zfXqoZAAa7

Försöker och se om de är nån som förstår min bild och om den kommer med här..
 
T tandsjojorgen skrev:
[länk]

Försöker och se om de är nån som förstår min bild och om den kommer med här..
Så du har bara en lös kopplingsdosa som inte är inkopplad alls? Hur den ska användas beror helt på hur det ser ut där du ska koppla. Det är inte säkert den behövs, den har egentligen inget med själva trappkopplingen att göra.

Du behöver ta nolla (och jord) någonstans och koppla det till lampan. Sedan behöver du en fas, som du kopplar till den ena strömbrytaren. Sedan två trådar från den strömbrytaren till den andra. Och så en tråd från den andra strömbrytaren till lampan.
 
A andersmc skrev:
Så du har bara en lös kopplingsdosa som inte är inkopplad alls? Hur den ska användas beror helt på hur det ser ut där du ska koppla. Det är inte säkert den behövs, den har egentligen inget med själva trappkopplingen att göra.

Du behöver ta nolla (och jord) någonstans och koppla det till lampan. Sedan behöver du en fas, som du kopplar till den ena strömbrytaren. Sedan två trådar från den strömbrytaren till den andra. Och så en tråd från den andra strömbrytaren till lampan.
Okej, nu tror jag nog att poletten ramla ner lite! Tänkte ju ha nolla, jord och fas in till kopplingsdosa.. jag trodde man förde samman strömbrytarna där till lampan.. Hur skulle en sån princip kopplas?
 
A andersmc skrev:
Så du har bara en lös kopplingsdosa som inte är inkopplad alls? Hur den ska användas beror helt på hur det ser ut där du ska koppla. Det är inte säkert den behövs, den har egentligen inget med själva trappkopplingen att göra.

Du behöver ta nolla (och jord) någonstans och koppla det till lampan. Sedan behöver du en fas, som du kopplar till den ena strömbrytaren. Sedan två trådar från den strömbrytaren till den andra. Och så en tråd från den andra strömbrytaren till lampan.
Nu kände jag mig lite extra dum... Nu satt de sig i huve :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.