Går det att tanka aspen 2 taktsbensin i en vanlig gräsklippare som egentligen tankas på vanlig 95 oktan bensin?
 
Ja det går, kan kanske ryka lite. Sen kanske det inte är bra i längden.
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
Till nöds så går det men den kommer att ryka som en tvåtaktare.
Aspen 2T är väl minst dubbelt så dyr som 95 så om det gäller att klippa 50 m2 vid sommarstugan en söndag EM och man ska åka strax så är det väl OK

Protte
 
  • Gilla
Mathematics
  • Laddar…
Jag är högst okunnig på motorer och skulle därför behöva hjälp med detta jag med.

Ska alla luftkylda motorer köras med 2-taktsbensin?
En trådgårdstraktor med B&S motor som är luftkyld t.ex

Finns det några generella regler att komma ihåg så man inte gör bort sig nån gång?
 
Om det FINNS en oljesticka är det en 4-taktare som skall köras på bensin UTAN oljeblandning (helst alkylat)
Om det INTE FINNS en oljesticka är det en 2-taktare som skall köras på bensin MED oljeblandning (även det helst alkylat)
I nödfall (se ovan) kan man köra en 4-taktare på 2-taktsbensin. Tvärtom är ingen god idé :x
Hoppas det förklarar allt
 
  • Gilla
PC54 och 5 till
  • Laddar…
Tack för info luffarn! (y)

Jag har kört min trädgårdstraktor på bensin med oljeblandning (färdigblandad akrylatbensin)
Får övergå till akrylatbensin utan oljeblandning då
 
Det enda som händer med oljeblandad i en 4-takt är att det ryker mer, sotar lite mer och du kommer behöva byta stift en aning oftare. motorn mår inte dåligt av det alls.
Men som nämnt tidigare så är det dumt att köra oljefritt i tvåtakten då den inte har olja i vevhuset och kommer skära.
Luftkylt eller ej har inget med saken att göra, det som det handlar om är om motorn får sin smörjning på annat håll än från bränslet.
 
angående luftkylda tvåtaktare : det existerar både "utombordarolja" och "Motorsågsolja" för inblandning i tvåtaktsbensin. Utombordare är ofta(st) vattenkylda och arbetar vid ett maxvarv på kanske 6000 r/min jmf med en röjsåg som alltid (?) är luftkyld och har ett maxvarv som övertiger 10 000 r/min.
Utombordarens temperatur är avsevärt svalare och med mycket lägre kolvhastigheter.
-välj rätt olja till resp motor.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
angående luftkylda tvåtaktare : det existerar både "utombordarolja" och "Motorsågsolja" för inblandning i tvåtaktsbensin. Utombordare är ofta(st) vattenkylda och arbetar vid ett maxvarv på kanske 6000 r/min jmf med en röjsåg som alltid (?) är luftkyld och har ett maxvarv som övertiger 10 000 r/min.
Utombordarens temperatur är avsevärt svalare och med mycket lägre kolvhastigheter.
-välj rätt olja till resp motor.
Det där är logiska antaganden men inte helt korrekt i sak. Utombordsolja är klassad av NNMA och har i likhet med exempelvis flygbranschen extremt höga krav eftersom driftstörningar kan medföra livsfara. Utombordsolja för tvåtakt kan användas i samtliga tvåtakts-motorer och har samma eller oftast högre filmstyrka eller skydd för metallisk kontakt som de allra bästa tvåtaktsoljorna för andra ändamål. Förutom att de inte sotar, slår igen stiftet, smörjer och kyler utmärkt så hålls utsläppen nere vilket förstås är bra även för trädgårdsbruk. Kan alltså med fördel användas i motorcyklar, trädgårdsmaskiner, snöskotrar såväl som båtar.
TC-W3 klassningen vi pratar om är alltså inte generösare utifrån antaganden om mindre krävande förutsättningar. En båtmotor kan ofta gå på fullgas långa tidsperioder. Det är precis tvärtom.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Det där är logiska antaganden men inte helt korrekt i sak. Utombordsolja är klassad av NNMA och har i likhet med exempelvis flygbranschen extremt höga krav eftersom driftstörningar kan medföra livsfara. Utombordsolja för tvåtakt kan användas i samtliga tvåtakts-motorer och har samma eller oftast högre filmstyrka eller skydd för metallisk kontakt som de allra bästa tvåtaktsoljorna för andra ändamål. Förutom att de inte sotar, slår igen stiftet, smörjer och kyler utmärkt så hålls utsläppen nere vilket förstås är bra även för trädgårdsbruk. Kan alltså med fördel användas i motorcyklar, trädgårdsmaskiner, snöskotrar såväl som båtar.
TC-W3 klassningen vi pratar om är alltså inte generösare utifrån antaganden om mindre krävande förutsättningar. En båtmotor kan ofta gå på fullgas långa tidsperioder. Det är precis tvärtom.
Nej det stämmer inte!
En 2t-olja för utombordare har betydligt lägre flampunkt än motsvarande 2t-olja för landbaserade tvåtaktare. Det beror helt enkelt på att utombordsmotorn kyls av sjövatten och får därför en lägre drifttemperatur. Vid låg drifttemperatur behövs en olja som förbränns vid låg temp (låg flampunkt), annars bildas onödigt mycket sot och avlagringar.

Att köra högprestanda tvåtaktare som tex crossmotorcyklar eller snöskotrar på 2t-olja avsedd för utombordare är helt felaktigt och leder med stor sannolikhet till motorskador.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
.
...
Att köra högprestanda tvåtaktare som tex crossmotorcyklar eller snöskotrar på 2t-olja avsedd för utombordare är helt felaktigt och leder med stor sannolikhet till motorskador.
Så är det, och samma gäller givetvis för hårt belastade röjsågar, grästrimmers och inte minst motorsågar. Det står vanligen klart och tydligt i instruktionsböckerna att motorgarantin inte gäller om man kört med fel sorts 2-taktsolja, uttryckligen att utombordsolja *absolut inte* får användas. Rätt oljetyp till rätt tillämpning som sagt, finns ingen ”universalolja” i det här sammanhanget.
__
Se även liknande trådar tex https://www.byggahus.se/forum/threads/tvataktsolja.293775/#post-2698913

Även blivit litet arg ibland... https://www.byggahus.se/forum/threads/meec-roejsag-fran-jula.90787/page-5#post-2685138
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.