Hej!

Ska sätta in en enklare kanalfläkt till badrum och tvättstuga som ligger vägg i vägg. Men i badrummet funderar jag lite över placering. Läser man runt säger många i duschen.

I mitt badrum är duschen alldeles intill dörren, så det känns som det blir dåligt luftombyte i resten av badrummet. Skulle då kunna sätta den vid badkaret i andra ändan av rummet, men då funderar jag om duschen får tillräckligt med ventilation. Duschen är inbyggd med duschvägg golv till tak och med glasdörrar.

Funderingen då, ska/kan jag sätta 2 st ventiler, en vid duschen och en vid badkaret? Ska man ställa in dem olika i så fall så luften inte tar lättaste vägen (vet inte om luft beter sig så?), genom ventilen vid duschen? Båda kommer ju grenkopplas tillsammans kanalfläkt, även med ventilen i tvättstugan.

Tack på förhand alla kunniga!
 
Verkar onödigt med två frånluft.
Är tilluften till badrummet lågt eller högt?
 
larsbj skrev:
Verkar onödigt med två frånluft.
Är tilluften till badrummet lågt eller högt?
Det är en ny tillbyggnad, ska lämna injusteringsprotokoll till kommunen vid slutsamråd. Har läst mig till att jag bör ha ett flöde på 15 l/s i ett normalt badrum.

Men var bör jag placera ventilen i så fall, om 2 är onödigt? Duschen är som sagt ganska instängd. Se skiss nedan, dusch vid dörr och badkaret vid fönstret.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
larsbj skrev:
Verkar onödigt med två frånluft.
Är tilluften till badrummet lågt eller högt?
Det kanske inte var svaret på din fråga föresten. Osäker på svaret, men den ska dra tilluft från glipan under badrumsdörren. Samma i tvättstugan. I övriga rum har jag tilluftsdon i fönstren. Vet inte om det räknas som högt eller lågt?
 
Tar du in luft i underkant dörren kan du nog lugnt ha din frånluft i duschen, då det kommer bli tillräcklig omblandning ändå.
 
larsbj skrev:
Tar du in luft i underkant dörren kan du nog lugnt ha din frånluft i duschen, då det kommer bli tillräcklig omblandning ändå.
Ok, då testar jag med det. Är vind ovanför så ganska enkelt att komplettera sen om man märker att det behövs. Tackar för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.