Vi har 2-rörssystem till våra element på bottenvåningen. Nu när vi som bäst håller på och inreder övervåningen har jag funderingar på rördragningen till elementen.

Vi har ju redan [post=456549]i en annan tråd[/post] konstaterat att man inte får ha dolda fogar på vattenledningar. Hur ska man då kunna använda sig av 2-rörssytem om man inte vill ha en inspektionslucka vid varje element?

Med 2-rörssytem "parallellkopplar" man ju elementen på en slinga och med 1-rörssystem är det "seriekoppling". Parallellkopplingen gör ju att man måste ha två fogar per element, eller missar jag något här?

Om man redan har 2-rörssytem på bottenvåningen kan man "byta" och köra 1-rörs på övervåningen, eller ska man hålla sig till samma system som man redan har?
 
Hej, jag hade kört på tvårörs-system även på övervåningen. På värmesystem är det godkänt med dolda skarvar, det är tappvattensystem de nya bestämmelserna avser.

Det går bra att löda eller pressa, alternativt gänga. Använd dock inte klämringskopplingar. Och glöm inte provtrycka innan ni bygger in rörskarvarna.

Vill man undvika att ha dolda skarvar, så får man montera en fördelare och dra tillopp och retur till varje radiator, precis som vid golvvärme. Detta är ju det allra säkraste monteringssättet
 
Vad är det för fördel med 2-rörssytem? Är det någon nackdel att "byta" system till övervåningen? Det är ju en tilledning och en frånledning som sticker går upp till övervåningen. Kan verkligen värmesystemet "känna av" om man använder det ena eller det andra där uppe?
 
Kan väl säga såhär att, nackdelen med 1-rörssystem är att det kräver en dels en nogrann beräkning av dimensioneringen av radiatorerna, för värmen avtar ju ju längre man kommer på slingan. Det kräver även att man är någorlunda noggrann med injusteringen av flödena på varje radiator. Sen bör du montera en strypventil så du även kan justera flödesförhållandet mellan nere och övervåning.

Fördelen med 2-rörssystem är att varje radiator matas med i stort sett samma temperatur. Därför är det enklare att få en jämnare värme i systemet.

Men självklart är det inget som hindrar att köra 1-rörs på ovanvåningen.
 
Det är möjligt att köra 2-rörs utan dolda skarvar. Jag använde mig av quattro 2-rördelsfördelare.
Quattro 2-rörsfördelare q by: Thermopanel - DinVVSbutik i Sverige

Bör vara det du är ute efter. Då kopplar man in samtliga fyra rören till radiatorn utan dålda skarvar. Tror de kostade ca 250 kr st. Fast jag köpte inte från länkad firma utan från den regionala rörkrökaren.
 
Ok, en 2-rörsfördelare får det bli.
Tack för bra svar!
 
Linnex skrev:
Jag använde mig av quattro 2-rördelsfördelare.
Quattro 2-rörsfördelare q by: Thermopanel - DinVVSbutik i Sverige
Kuriosa: När man på ovanstående länk klickar på "Klicka på förstoring" så kommer en ännu mindre bild upp...

Internet är fantastiskt...

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.