Jag försöker bygga poolstyrning.
Poolens värmepump drar igång cirkulationspumpen (som har ett sandfilter) då den startar. Jag vill även kunna starta cirkulationen (reningen) utan att värmepumpen går.
För detta ändamål tänker jag mig att jag behöver en 2-poolig trappbrytare så jag kan växla mellan dessa två. Var hittar jag en sådan?
För det kan väl aldrig bli bra att ha en vanlig brytare som kör över det som bryts i värmepumpen, risk att förstöra något tänker jag…
 
B
Vanlig trapp som styr ett tvåpoligt relä ?
 
Det finns en ekonomiskaspekt oxå... reläer betyder att jag måste skaffa en vattentät normkapsling etc.

Jag kanske klarar meig med enpoligt? det känns bara bra att koppla bort det helt.
 
hsd
är pumpar enfas eller trefas
 
enfas. det jar mest är orolig för är att skada elektroniken i värmepumpen genom något backström. det är troligen ett vanligt relä och då ska det väl inte vara något fara?
 
Nej jag förstår din oro, troligen är det ingen fara, men personligen skulle jag inet våga koppla förbi med risk för backmatning. Bara om jag någorlunda enkelt kan undersöka att det verkligen bara sitter ett relä där i värmepumpen.

OM det är så att VP bryter även nollan, så måste du ju ha en tvåpolig om/förbi koppling.
 
Jag har ju ett schema från värmepumpen. Anslutning 1&2 (out 2 på kortet) går till den styrda cirkulationspumpen, så nollan verkar inte vara bruten. vill dock inte skruva upp den om jag råkar ställa till något... Jagar nog vidare efter en 2-poolig historia.
pump.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade ett tips om att ta en dubbeltrapp men ta knappen (den man trycker på) från en vanlig trapp. Det ska tydligen funka med elkos brytare. Tål att studeras. Nackdelen? man får två enskilda brytare men kör dem parallelt, det kanske kan ställa till det om det av någon anledning inte är helt i synk, typ differanser i produktionen...

Edit: Om jag kan mäta upp att N & 2 på plinten är sammankopplade hela tiden så borde jag klara mig med en vanlig trappbrytare som bryter fasen?
 
Redigerat:
Ta du lika gärna en vanlig trapp om du nu vill se till att det växlas pol på utgående 1, det är inget problem med det nollan är sammankopplad för alla funktioner både interna och externa. Det hade även gått bra med enpolig brytare direkt mellan L och 1 men nu var du orolig för det så vi får välja annan lösning.
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.