Har en liten undran om det här är en bra konstruktion i ett 2plans hus, om det bli stadigt. Så att mellanbjälklaget å väggarna håller ihop ordentligt. Väggarna består av 195*45 med utanpåliggande å innanpåliggande 45*45 för isolering och eldragning. Och mellanbjälklaget är 220*45.

Kom gärna med förslag om ni har nån smartare ide.


MVH Martin
 
  • stomme takstolar3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag långt ifrån någon expert men vanligtvis tror jag man brukar ha nedre hammarband under bjälklaget och övre hammarband över bjälklaget. Och sedan reglar man upp väggarna till våning två på detta övre hammarband.
 
Jo så brukar kunna göra, men varför är väl egentligen för att kunna fästa skivor på insidan. Tror jag iaf eller har det kanske nån mer fuktion?

Men tänkte att det här måste ju kunna bli stadigare. Men som sagt så vet jag inte riktigt vad som blir bäst..Men tack för åsikten :)
 
Jag tänker mer att det borde vara en hållfasthetsfråga. Med två hammarband hamnar all belastning i en rak linje. Som du har ritat det ligger dina bjälkar till bjälklaget inte rakt ovanför reglarna utan en bit åt sidan. Det känns som att det borde bli en snedbelastning på reglarna i deras svaga riktning. Antagligen har det ingen som helst betydelse i praktiken, men min magkänsla är ändå att det borde bli stabilare med belastningen i linje.
 
är det inte bättre att lägga den stående regel på utsidan för att förenkla isoleringen?
jag tror det blir stadigt som tusan, cc 600 mellan reglar bara.

vi hade 170/45 i ett utbygge det blev stadigt som tusan.
man kan sätta snesträvor från hörnen men jag tror det är överkurs
 
Anders. Jo har tänkt så oxå men vet inte heller vilket som är bäst.. Men tror du det bir fel belastning om jag som på bild har en stående bärlina, tycker det borde bära en hel del. å hålla ihop allt så det inte blir sne belastning?

minimipp anledningen att jag lägger bärlinan på insidan är för jag tycker belastningen från bjälklaget blir bättre om det är så, annars så ligger bjälklaget kant i kant på bärlinan. det borde nästan kunna bli kortare spännvid oxå. Men som du säger blir det svårare att isolera.
 
Jag tycker att du tänkt helt rätt Martin. Stående hammarband fördelar lasterna och stärker upp konstruktionen. Att golvreglarna inte kommer precis över de stående väggreglarna har då mindre betydelse.
Lite mer jobb med att fälla in stående hammarbandet men klart stabilare.
 
  • Gilla
pronox
  • Laddar…
Enligt en konstruktör jag pratade med så finns det viss risk för knarrande golv om man lägger golvvåsarna som du har ritat.
Jag tror även att det blir jobbigt att få plastfolien tät i detta parti.
Jag kommer att hänga en regel längs väggen invändigt på dom vertikal bärande reglarna och fästa golvåsarna på denna regel med balkskor (dom är inte dyra...)
Bygger du två våningar så tycker jag absolut att du ska ha obrutna reglar golv till tak för att få en stabil vägg, (alltså 2 våningar) detta har diskuterats förut i detta forum.
 
  • 091109 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hakaners alternativ är bra för stabiliteten och du slipper förskjutningen. Men, börjar det brinna så är balkskon den komponent som förmodligen först tappar sin bärförmåga.
 
Fisch, det kan stämma... Bra synpunkt!
-Man kan ju bygga en gipslåda runt balkskon, tror du den har någon effekt?
-Eller blir det för många skarvar i gipsen?
 
  • 091109 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vet inte hur det funkar med balksko om det börjar brinna. Men det borde funka bra med å klä med gips.

Har funderat även på det du skrev om att ha hela reglar från syll till hammarband. Blir nog så men jag sätter en bärlina mitt på och ställer bjälklaget på det. Bjälklaget kommer på ena sidan av väggregeln, spikar fast i den. Då är det iaf ingen risk att det ska ras ihop ;)

Men finns det några fler som har några bättre lösningar? Nån som kanske kan säga vad som är vanligast. Hur man gör.
 
Tekopptekopp
Tycker du gör rätt Martin.
Har aldrig hört problrm medgolvknarr heller.
 
Nee prata med en snickare idag å han hade inte heller uppfattat knarr i golven,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.