Hej!

Finns det verkligen inte något 'standardhus' med två badrum på övervåningen? Vi letar efter en lösning med fyra sovrum (gärna fem) och två badrum - alla på 2:a våningen.

Är detta "extremt" på något sätt? Med tre barn som snart skall komma i tonåren så känns det tufft att fem skall dela på ett badrum varje morgon. En toalett med dusch i bottenplanet ser jag ofta i standardplanlösningar men det känns inte helt rätt.
 
man får nog inte ha båda badrummen på ett plan.detta stöd nog inte av handikappanpassningen.
 
Jag vet inte vad du menar med "standardhus", men med fem sovrum och två badrum på övervåningen (som jag tolkar att du vill ha) så blir det ju ett ganska stort hus. De flesta "standardlösningar" brukar ju innebära ett allrum på övervåningen om det är mer än 160kvm och då är vi uppe i över 200kvm innan hustillverkarna börjar satsa på fler badrum. Jag har sett ganska många kataloger (men absolut inte alla) och det enda kataloghus jag kan komma på är Myresjöhus Ekenäs (258kvm) som har två "badrum" (det ena är dock toalett och dusch) på våningsplan 2. Det är nog ganska ovanligt i standardutförande med så många rum på övervåningen, men det är antagligen inte alls omöjligt att fixa i ett stort hus om man går lite utanför standard.

Själv tycker jag det är svårt att hitta "standardlösningar" med fem sovrum överhuvudtaget och då de hittas är det alltid ett eller två som ligger på bottenvåningen. Sedan måste ju också en toalett med duschutrymme ligga på bottenvåningen enligt Boverkets regler
 
Eksjöhus "Rönnäs". Dressingroomet på 9 kvm kan ju bli ett sovrum till.
 
dom flesta 2 planare idag har ju klk eller tvätt på 2,a vån.
detta kan man lätt göra om till ett extra bad.
men du måste under alla omständigheter ha ett till på bv p,g,a hadikap normen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.