Hej, Har tänkt att bygga ett 2-plans hus men har max 4,5m som byggnadshöjd och max 7m nockhöjd.
Vill ha 2,40m per plan och ett ganska platt tak. 2,40 *2 = 4,80m. Hur funkar det?

Hustet står på en krypgrund på ca 1m på ena sidan. Räknar man grund till nock? eller invändigt?

Kan jag bygga 2-plans hus?
 
Om du söker bygghöjd på bilder på goggle får du upp en massa bilder på hur man räknar. Har själv haft en del kontakt med byggkontoret pga bygghöjden på fritidshuset och det är inte helt lätt när det är på gränsen man får bygga den höjd man vill.

/K
 
D09
Nicklas_christensen skrev:
Hej, Har tänkt att bygga ett 2-plans hus men har max 4,5m som byggnadshöjd och max 7m nockhöjd.
Vill ha 2,40m per plan och ett ganska platt tak. 2,40 *2 = 4,80m. Hur funkar det?

Hustet står på en krypgrund på ca 1m på ena sidan. Räknar man grund till nock? eller invändigt?

Kan jag bygga 2-plans hus?
Glöm inte att räkna med bjälklag etc mellan planen.

Man räknar väl mark till ovankant tak där väggen går upp.

Mina amatörmagkänsla säger att det blir svårt med 2x2,4m invändig takhöjd

Rita upp en sektion med t ex 1cm är 1 meter, rita in marknivå och krypgrund samt bottenplanet så ser du när du når 4,5 samt 7 meter

Gissar på att du tjänar mest på en riktig bottenvåning och loft med förhöjt väggliv till Max och 45graders tak
 
Så här sa byggnadsnämnden till mig när jag ville veta hur jag skulle räkna ut rätt bygghöjd på garaget.

Byggnadshöjden vid ett tak som har lägre taklutning än 45° räknas från markens medelnivå till en tänkt “skärningspunkt” mellan vägglivet och yttertaket.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.