Tjena forumet.

Har en 5G anslutningskabel och ska ansluta 400 n ~
Enligt schemat visar dem
L1 (n1 + byggel + n2)
L2 jord
Alltså 4 kablar. All cool.

Spis sitter på egen fas men nollan går in i samma wago i väggen som spisen var/blir kopplad till.

Min fundering är vad jag gör med 5e kabeln, hurvida man kan skippa bygeln mellan n1 och n2 och använda 2 separata nollor istället. I andra änden går dem till samma wago som spisen då.

Alt 2) klippa båda ändarna på 5e kabeln i anslutningskabeln och köra med bygel

Alt 3) koppla 2 nollorna till n1 + bygel till n2

Ser ju halvdant ut om man låter en kabel bara vara lös tänker jag :)
 
Ta och lägg upp ett antal bilder också så finns det kanske en möjlighet att förstå hur du menar. Olika nollor används bara i Nederländerna. I Sverige är det en och samma nolla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ta och lägg upp ett antal bilder också så finns det kanske en möjlighet att förstå hur du menar. Olika nollor används bara i Nederländerna. I Sverige är det en och samma nolla.
Anslutningskabeln är 5 st kablar
Kopplingschema antyder 4 kablar med byggel för nollan mellan 4 och 5.
Blocket från väggen med blåa kablar är nollan.

Jag undrar således vad bör man göra med sista kabeln.
 
  • Eluttag med fem kablar varav fyra är kopplade enligt schema, en oansluten, och blå kablar som nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema med 5-kabelanslutning och varningsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser en vit kabel med tre ledare. Är den till ugnen? Den ska givetvis gå hela vägen in i dosan och vara dragavlastad eller fast förankrad om det är en installationskabel. Spishällen ska kopplas in som det står i schemat med en bygel mellan 4 och 5 där nollan ansluts. Sedan jord samt en fas till 2 och en annan fas till 1. Anslutningsledningen till hällen ska också den vara dragavlastad och dosan ska vara täckt.
 
  • Gilla
Assassen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag ser en vit kabel med tre ledare. Är den till ugnen? Den ska givetvis gå hela vägen in i dosan och vara dragavlastad eller fast förankrad om det är en installationskabel. Spishällen ska kopplas in som det står i schemat med en bygel mellan 4 och 5 där nollan ansluts. Sedan jord samt en fas till 2 och en annan fas till 1. Anslutningsledningen till hällen ska också den vara dragavlastad och dosan ska vara täckt.
Vita kabeln är ett uttag för stickpropp, där ugnen kopplas. Egen fas.
Jag behöver bara 4 ledare till hällen men den kabel jag har är med 5 ledare. En ledare blir således liggandes utan att vara inkopplad i hällen eller i kopplingsdosan, därav funderingen på om man kan skippa bygeln i hällen och helt enkelt koppla 1 nolla i vardera. Skillnaden blir att den dryga meter långa kabel mellan väggen och hällen har 2 st nollor resterande är som det ska

Optimala hade ju varit att köpa en ny kabel med 4 ledare såklart..
 
D
Mintuxhin Mintuxhin skrev:
Vita kabeln är ett uttag för stickpropp, där ugnen kopplas. Egen fas.
Jag behöver bara 4 ledare till hällen men den kabel jag har är med 5 ledare. En ledare blir således liggandes utan att vara inkopplad i hällen eller i kopplingsdosan, därav funderingen på om man kan skippa bygeln i hällen och helt enkelt koppla 1 nolla i vardera. Skillnaden blir att den dryga meter långa kabel mellan väggen och hällen har 2 st nollor resterande är som det ska

Optimala hade ju varit att köpa en ny kabel med 4 ledare såklart..
Det finns inget skäl att inte bygla. Saknar du bygeln? Det gör ingenting att en ledare är oansluten.
 
Det korrekta för Sverige IMHO är att använda bygeln och 1 neutralledare, och därmed lägga den överblivna fasledaren åt sidan, allt enligt alternativet 400 V 2N~på bild.
 
  • Gilla
Mintuxhin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.