Som bilden visar.

Har en Elko plus dimmer LED.

2 LED slingor som förbrukar 30W

2 Trafo som tar 30W/st


Jag får inte ihop det på pappret hur det ska kopplas.

"OM det hade varit en trafo som gav 60w" så hade jag skickat 230v till trafo sedan från trafon till dimmern och sedan ut från ena kanalen till ena slingan och andra kanalen till andra slingan.

Men nu när trafon bara tar 30w så kan man väl inte få det att fungera eller??(man kan väl inte lägga in + från båda traforna in på dimmern?)

Fråga två ang LED slingan: 2 trådar i varje ändä är det bara om man ska seriekoppla flera slingor?
Så plus in från dimmern på ena tråden och andra tråden till minus från trafon. och bara isolera andra sidan av LED listen.
 
  • problem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lär behöva antingen två separata dimmers eller en trafo som orkar alla slingor, om det inte uttryckligen står att det är okej att paralellkoppla eller motsvarande.

Teoretiskt kanske det går att ansluta ena trafon med dimmer och LED enligt ritningen, och sen kapa bort minuspolen på den andra LED'n på ritningen och ansluta den till minus ut från andra trafon, och ansluta plus ut från den trafon till samma punkt som plus ut på första trafon (med egen motsvarande säkring). Det skulle jag dock inte våga mig på om jag inte visste vad som händer med de ingående delarna ifall de utsätts för backspänning.

Kontakta grossisten igen och fråga om trafonas utgångar går bra att paralellkoppla eller om de snedbelastas!
 
Har du en dimmer som ska kopplas på sekundärsidan på trafon så går det ej att ha flera trafos till samma dimmer.

Byt dimmer och/eller trafo. Vad är det för armaturer du ska driva?
 
Det var det jag tänkte att man måste ha en större trafo.
Men killen på grossisten ringde ner till tillverkaren så dom visste förutsättningen med dimmern som ska styra båda slingorna.
Och dom skickade två trafos och två ledslingor

LED slingorna är följande: http://storelshop.storel.se/product...e=7551612&token=%280%29%3C7551612%3E&custCode=

ska ringa dit i morgon tänkte bara om någon visste om det var någon skillnad med led in man kunde köra två trafos på en dimmer.
Antog att man inte kunde men men.

Tack för hjälpen
 
Rrrrr skrev:
Har du en dimmer som ska kopplas på sekundärsidan på trafon så går det ej att ha flera trafos till samma dimmer.
... om inte trafona är specade att tåla att paralellkopplas.


Om man tänker sig en stenålderstrafo med bara en enkel likriktarbrygga så går det utmärkt att paralellkoppla två identiska trafos, t.ex. två trafos (ur samma batch) till en stor bilbanaanläggning eller liknande.


Frågan är alltså vad tillverkaren/leverantören av trafona säger!
 
Kontaktat idag tillverkaren och grejerna som är skickade (grejerna ovan) så kan man inte få det att fungera.

Finns lösningar på alla problem...

SLUTA SE INREDNINGSPROGRAM =)
 
E
Jag skulle nog kört en vanlig återfjädrande brytare och två trafos som parallellkopplas på primärsidan. Typ chinalight jolly pro
 
Jo men dom rekommenderade att man ska dimmra på sekundärsidan...
Varför kunde dom inte bara ha en större led-trafo som tog 60w.
 
Finns det inte större nätdon hos din leverantör?
Du kan annars parallellkoppla de du har på 24V sidan via två dioder, försök inte utan dioder för dessa don klarar normalt inte direkt sammankoppling. Annars ser det ju vettigt ut med PWM-dimmer sekundärt.
 
Tips: Praktiska studier visar att om man monterar t.ex. 1N4007 i porslinskulodosa så tål de bra många mer ampere än de är specade för :) :)

(Off-topic-anekdot: jag gjorde just detta i en släpkärra med ett par 1N4007 för att arbetsbelysning inne i skåpet skulle kunna matas både från "bakljus höger/vänster" och "konstant +12 även med bilens lyse släckt", och tänkte inte förrän flera år senare på att jag drev 2*21W+2*5/10W = 5-6A genom dioderna specade för 1A, de höll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.