Hej.

Jag kommer att lägge på 2 lager gips utan på en spånskiva-vägg i syftet att ljudisolera.

1) finns det gipsskivor utan fasning på sidorna eller vad det heter till första lagrat? Eller måsta man verkligen spackla första lagret gips så den blir jämn?

2) andra lagret- kan jag sätta skiverna direkt an mot varandra?

3) är det bättre ljudisolering om jag limmer på andra lagret i stället för att skruva med gipskruv till dubbelgips? Rekommenderat lim till sånt? Eller köra kortare längd på gipskruv så den bara fäster i första gipsskiva och inte går igennom inn i spånskiva och reglerna?

tack!!
 
Redigerat:
Ja, det finns skivor utan fasning. När du skruvar upp skivorna så tänk på att inte lägga skarvarna på de båda lagren på samma ställe. Lägg översta skivan med förskjutning så minskar riskerna för sprickor, stabiliteten ökar och minskar risken för ljudgenomträngning. Jag skulle även skruva i den översta skivan med tillräckligt lång skruv för att fästa i spånskivan. Detta för att få bra hållfasthet. Tror inte det spelar någon roll för ljuddämpningens skull.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Du kan sätta första lagret liggande och andra stående så blir det inte en lång fas som sammanfaller med skruvraden i yttre lagret.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Jag drog latex i alla skarvar på första lagret, vägg tak mellan skivor
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Ja, det finns skivor utan fasning. När du skruvar upp skivorna så tänk på att inte lägga skarvarna på de båda lagren på samma ställe. Lägg översta skivan med förskjutning så minskar riskerna för sprickor, stabiliteten ökar och minskar risken för ljudgenomträngning. Jag skulle även skruva i den översta skivan med tillräckligt lång skruv för att fästa i spånskivan. Detta för att få bra hållfasthet. Tror inte det spelar någon roll för ljuddämpningens skull.
tack för svar
 
Du måste absolut ha tillräckligt lång skruv för att nå spånskivan på översta gipsskivan. Det går inte att fästa gips i bara gips. Själv hade jag valt skruvlängd att nå in till regeln för båda lagren gipsskivor så att de ska sitta bra.
Sätt med förskjuta skarvar som redan nämnt.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Okay tack för svar, jag hittade inga gipsskivor utan fasninger till förste lagret så blir väl att spackla dom innan översta lagret kommer på
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P preben89 skrev:
Okay tack för svar, jag hittade inga gipsskivor utan fasninger till förste lagret så blir väl att spackla dom innan översta lagret kommer på
Du behöver absolut inte spackla det första lagret. Förskjut bara skarvarna genom att sätta skarvarna på olika reglar
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du behöver absolut inte spackla det första lagret. Förskjut bara skarvarna genom att sätta skarvarna på olika reglar
Förstår.. Jo men då blir det jo et tomt utrymme under överste lagret gips (där förste lagrets skarv finns), känns inte så stabilt eller? Men men Kanske går fint om man inte skruvar just där
 
P preben89 skrev:
Förstår.. Jo men då blir det jo et tomt utrymme under överste lagret gips (där förste lagrets skarv finns), känns inte så stabilt eller? Men men Kanske går fint om man inte skruvar just där
Det är ingen fara, du kommer inte lyckas dra gipsen i nedsänkningen. Skruven går igenom skivan före gipsen böjer sig.
Det monteras tusental m2 gips så varje dag och det är enligt leverantörernas monteringsanvisningar.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Ok tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.