Man får byta ett eluttag själv - till ungefär samma sak.
Men får jag byta ett uttag med 2 kontakter i till ett med 4 kontakter i?

Platsen bredvid mitt bredbandsuttag är inte riktigt anpassad för bredbandsuttag, router och hemmakontor när det kommer till eluttag..
 
Det kan du göra själv. Om det är ett infällt för 2 kontakter blir nog det för 4 kontakter lite klumpigare. Alternativt skaffa grenuttag, kanske IKEA åskväder som går att enkelt fästa på väggen och bygga ut i moduler.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…

Bästa svaret

A avdpos skrev:
Man får byta ett eluttag själv - till ungefär samma sak.
Men får jag byta ett uttag med 2 kontakter i till ett med 4 kontakter i?

Platsen bredvid mitt bredbandsuttag är inte riktigt anpassad för bredbandsuttag, router och hemmakontor när det kommer till eluttag..
Ja du... Det juridiska korrekta svaret på den frågan är nog tyvärr "Vi vet inte". Det har aldrig varit uppe för prövning, så hur det skulle dömas är svårt att svara på. Frågan vilar på om det är ett utbyte av en befintlig del av anläggningen eller en utökning. Det förra får du (under vissa omständigheter) göra, det andra får du inte.

Själv vilar jag nog dock mot det förra, dvs att det är svårt att få det till en förändring av existerande anläggning.

I praktiken är dock frågan om du vet hur man gör viktigare. Så gör du det, så byt. Har du frågor så ställ dem här, vi hjälper gärna till. (Att använda ett grenuttag är ur säkerhetssynpunkt faktiskt en sämre lösning.)
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
D
A avdpos skrev:
Man får byta ett eluttag själv - till ungefär samma sak.
Men får jag byta ett uttag med 2 kontakter i till ett med 4 kontakter i?

Platsen bredvid mitt bredbandsuttag är inte riktigt anpassad för bredbandsuttag, router och hemmakontor när det kommer till eluttag..
Ja, det får du. Det är ingen förändring. Det finns sexbrunnsuttag också, m m.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
Har tidigare bytt något gammalt 2-uttag. Så att byta på korrekt sätt är jag inte orolig för. Jag drar propparna för att vara lugn. Ska jag borra upp vägen och ändra fäste så känns det som något jag inte borde göra och det skulle vara utanför min komfortzon.

Nämnandet av 6-kontaktsuttag är inte dåligt. Tittar man på all elektronik omkring platsen så låter det vettigt. Skulle jag gå upp så jag inte "bara" har laptop och nuvarande skärm utan ha två stora så skulle jag gå över 6 sladdar (och har oanvända skärmar hemma). När jag testade en gammal dator nyss så var jag uppe u två förlägnningssladdar - vilket fick mig att inse att jag måste lösa grundförutsättningarna.
 
A avdpos skrev:
Har tidigare bytt något gammalt 2-uttag. Så att byta på korrekt sätt är jag inte orolig för. Jag drar propparna för att vara lugn. Ska jag borra upp vägen och ändra fäste så känns det som något jag inte borde göra och det skulle vara utanför min komfortzon.
Utanpåliggande stora uttag (4x el. 6x) kan dock kräva skruvar i hörnen för att sitta riktigt bra. Det beror på hur dosa osv. sitter fast, osv. Beroende på vad det är för vägg så är det trivialt att sätta några skruvar.

Den enda risken är väl att skruva rätt i matningen till uttaget, men den brukar ju gå ut i rät vinkel och då blir det tillräckligt med avstånd om man sätter uttaget vågrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.