Ja som topic säger är min fråga.
Är spekulanter på en äldre kåk med 2-kammarbrunn med tillhörande infiltrationsbrunn en bit bort. Nu undrar jag dels hur det fungerar och sedan hur länge kan det fungera?
För visst är det så att en 'modern' 3-kammarbrunn med slamavskiljare och efterföljande rening, det är en hel värld bort jämförelsevis?
Eller hur kan man mäta effektivitet egentligen?

Nu har det bott en äldre dam i kåken ganska länge, så problem ska vi räkna med i början enligt slamsugarna, men det bör rätta till sig så småningom. Vad kostar en tömning förresten?

tack
 
Är det gammal infiltration tycker jag du ska räkna med att den kan säcka ihop när som helst. kolla därför om du FÅR förlägga en ny infiltration på din tomt. Är inte detta möjligt måste du kanske skaffa ett reningsverk istället vilket är dyrt!

Det är inte samma regler idag som när den gamla anläggningen byggdes och en gammal anläggning kan bli utdömd när som helst.

Även i övrigt kan det bli mycket som måste göras: rör mellan hus och brunn, rör i hus, vad är skicket på dessa?

Kort sagt, kolla upp vad worst-case kan bli!
 
Söker man normalt bygglov får ny brunn, eller handlar det om ett helt annat tillstånd hos miljö och hälsa?

Nån som har pejl på vad reningsverk kan gå lös på? Har fått uppskattningen 50 papp för 3-kammar.
*sätter sig och söker på forumet*
 
Så vitt jag vet är det inte vanligt bygglov. Tala med miljökontoret! Kommer inte ihåg allt det där men jag ringde miljökonteret när jag köpte mitt hus (också äldre).

Reningsverk kan fås för nedåt 50' men sen tillkommer att det ska grävas ner och installeras vilket kan kosta säkert 20' i alla fall. Driftkostnaden borde också tas med i beräkningarna.

Vad en 3-kammarbrunn med infiltration kostar är helt beroende på omständigheterna. Det finns flera olika typer av infiltration och vad som krävs (om det överhuvudtaget är ok med normal infiltration) avgörs av kommunen. Gå inte på vad mäklare etc säger, detta är kostnad vid bästa möjliga förutsättningar och det är inte alls säkert att det är så väl.
 
dom 3kammarbrunnarna jag har gjor har legat på mellan 50-80 ink allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.