L
Hej,

Jag har en vedpanna i källaren och vill nu installera en kamin i vardagsrum.

Dessvärre är inte de övriga 2 rökkanalerna i murstocken godkända utan behöver isf installera ett insatsrör där (dyrt, tidskrävande..)

Jag har redan läst på att det är OK att koppla 2 kaminer till 1 rökkanal, men hittar inget svar på frågan om 2 kaminer kan anslutas till samma INSATSRÖR?

I sådana fall kommer det se ut ungefär som enligt bild, dvs insatsröret kommer ifrån källaren såhär:

Illustration av skorsten med flexibelt rör, isolering, topplock och anvisningar för inmurad stång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, eller har ni något annat enkelt tips?
 
Det går om det är täta luckor på panna och kamin. Min sotare sa att det gick bra med vedpanna och en insatts i öppna spisen, inte en vanlig öppen spis går. Men bäst att fråga din sotare och vad hen säger är liksom lite lag i det hela.
 
  • Gilla
Lunda123
  • Laddar…
Det brukar ofta bli elände när man ansluter flera eldstäder till en modern snäv kanal. Det var annorlunda för när det gemensamma kanalen var två stenar stor.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Grannen hade en kanal, så när man eldade i i vardagsrummet såg man röken och gnistorna i köksventilatonsluckan som var placerad i takhöjd. Spännande med bara 1 stor pipa till kakelugn kamin vedspis och ventilation.
Själv har jag 2 kokskaminer kopplade till en isolerad stålskorsten och det fungerar väl för mig.

/W
 
Jag hade börjat med att ta reda på dimensionerna på insatsröret och effekten på pannan och sedan frågat sotaren. Om jag minns rätt från när jag forskade i temat insatsrör för att sätta in ett så ska man dimensionera röret efter pannans/eldstadens effekt. Du kan alltså inte ha hur hög effekt som helst på ett smalt rör.

Sedan undrar jag om det verkligen blir billigare och enklare att göra ett påstick på ett existerande rör istället för att dra ett nytt. En skorstensslang är rätt enkel att dra i en existerande pipa. Den kostar kanske 7-800 kr/metern plus anslutningar till spiskassett och stos uppe på skorstenen. Jämför det med att ta upp ett hål mellan två skorstenspipor och på något sätt göra ett hål i befintlig slang för anslutning och sedan få den anslutningen tät. Det skulle inte förvåna mig om det är ett moment som kan få kostnaderna att dra iväg jämfört med att dra en slang i en pipa som redan finns.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
L
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade börjat med att ta reda på dimensionerna på insatsröret och effekten på pannan och sedan frågat sotaren. Om jag minns rätt från när jag forskade i temat insatsrör för att sätta in ett så ska man dimensionera röret efter pannans/eldstadens effekt. Du kan alltså inte ha hur hög effekt som helst på ett smalt rör.

Sedan undrar jag om det verkligen blir billigare och enklare att göra ett påstick på ett existerande rör istället för att dra ett nytt. En skorstensslang är rätt enkel att dra i en existerande pipa. Den kostar kanske 7-800 kr/metern plus anslutningar till spiskassett och stos uppe på skorstenen. Jämför det med att ta upp ett hål mellan två skorstenspipor och på något sätt göra ett hål i befintlig slang för anslutning och sedan få den anslutningen tät. Det skulle inte förvåna mig om det är ett moment som kan få kostnaderna att dra iväg jämfört med att dra en slang i en pipa som redan finns.
Att dra ett nytt insatsrör + alla tillbehöver går på över 6000:-
En hål i murstocken måste jag ta oavsett vilken kanal jag går in på.

Jag tror att det blir billigare att göra hål i befintlig slang men kanske inte..

För övrigt, bra idé med att mäta befintlig slang + vedpannans effekt.
Skall göra det och ringa sotaren på månd.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L Lunda123 skrev:
Att dra ett nytt insatsrör + alla tillbehöver går på över 6000:-
En hål i murstocken måste jag ta oavsett vilken kanal jag går in på.

Jag tror att det blir billigare att göra hål i befintlig slang men kanske inte..

För övrigt, bra idé med att mäta befintlig slang + vedpannans effekt.
Skall göra det och ringa sotaren på månd.
Om du ska göra det själv och om du kan hitta ett sätt att ansluta till befintlig slang som sotaren godkänner så är det nog billigare ja. Jag trodde att du kanske tänkte ta in en firma, och då kan jag tänka mig att speciallösningar blir dyrare i längden p.g.a. arbetstidskostnaden.

Jag kan se en rad möjliga invändningar från sotaren. Dels att effekten blir för hög för slangen, dels att det inte finns ett godkänt sätt för att skarva in en till slang (jag har inte sett någon tillverkare av slang erbjuda en produkt för påstick, vilket borde finnas om det vore godkänt och vanligt tycker jag) och dels att det blir problem att sota påsticket. Det sista kan ju kanske gå att lösa med någon form av sotlucka inne eller att du måste demontera kaminröret vid sotning. Men återrapportera gärna efter samtalet med sotaren. Jag tror att många är intresserade av att veta om man får skarva in fler eldstäder på en befintlig slang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lunda123
  • Laddar…
L
Talade med dem nu, de rekommenderar inte det.
Då skulle man bara kunna använda den ena åt gången, så man behöver en ventil, osv osv . Förstod inte allt men han sa att det är bättre att sätta in ett till insatsrör i en annan kanal.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.