Hej.

15 år gammla 3-glas som är dåliga (damm och kondens mellan rutor) vilket innebär dags att byta.

Räcker det med 2-glas kassetter eller måste det till 3-glas?

Har fått ett erbjudande på 2-glas pilkington super energi med u värde 1,1 för 650:- m2 är detta något att ha???

Mvh // Mathias Nina och lille Oscar
 
U-värde 1,1 är mycket bra, bättre vill jag påstå än flertalet 3-glasfönster. Finns egentligen ingen anläggning att köpa dyrare fönster då.

Men kolla gärna kvaliteten i övrigt också om fönstren är billiga. Ingen vits med bra glasvärden "på papperet" om bågarna är billigt gjorda eller otäta i övrigt... finns tyvärr en del östtillverkade fönster som inte håller måttet.
 
I detta fallet så behåller jag mina "gamla" bågar. Putsar slipar och målar dessa, byter listen mellan glaset och ramen samt monterar nya trälister.

Så det är mao bara kassetten som kommer att bytas. Blir billigare så :)
 
Då är saken klar, pengar att spara ;)
 
tänk på att man mäter u-värde på olikasätt.
man kan mäta på endast glasyten & då får man låga värden, men det värde som skall andvändas är värdet för hela fönsterkonstruktionen.
 
Hej,
Förvisso är det intressant att veta U värde på hela konstruktionen.

Dom befintliga 3 glasfönstren som du har ligger med all sanorlikhet på ca 2,0 w/mk

Med 2 glas superenergi kommer du ned på ca 1,4-1,5

och med 3 glas superenergi ca 1,2

Vinsten med 3 glas mot 2 glas blir ca 38 kw/h per år och m2 fönster, om huset ligger i mellansverige.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.